گوگل آنالیتیکس

آموزش گوگل آنالیتیکس و بکارگیری ۶ معیار

آموزش گوگل آنالیتیکس را با مستر وایز دنبال کنید

آموزش گوگل آنالیتیکس | با استفاده از Google Analytics ، هر وب مستر می تواند اطلاعات خوبی را از ترافیکی که وارد سایت آنها می شود دریافت کند. اطلاعاتی که می تواند هرگونه تجارت آنلاین را کاملاً دگرگون کند ، که بعداً در مورد آنها بیشتر صحبت خواهم کرد.

آموزش گوگل آنالیتیکس
آموزش گوگل آنالیتیکس

ماهیت رایگان Google Analytics باعث شده است که بسیاری از افراد ترجیح دهند از این ابزار ارزشمند و کامل نسبت به سایر ابزارها استفاده کنند.

استفاده از Google Analytics برای هر کسی آسان است.

حتی اگر به زبان انگلیسی مسلط نیستید و یک مدیر وب سایت معمولی هستید ، می توانید از Google Analytics برای بررسی و تحلیل سایت خود استفاده کنید.

جالب است بدانید که Google Analytics همچنین در بین کاربران ایرانی به عنوان Google Analytics ، Google Analytics و Google Analytics شناخته شده است.

در این مقاله قصد دارم در مورد چگونگی استفاده از Google Analytics صحبت کنیم.

البته تجزیه و تحلیل در گوگل آنالیتیکس بسیار وقت گیر است و توصیف همه آنها در یک مقاله امکان پذیر نیست.

اما این مقاله به شما کمک می کند تا حدودی با نحوه کار و استفاده Google Analytics آشنا شوید.

روش های زیادی برای افزایش فروش محصول وجود دارد؛ اما قبل از آن ، بهتر است روی انتخاب معیارهایی که قصد بهبود آنها را داریم تمرکز کنیم.

برای سنجش وضعیت یک سایت بهتر است معیارهای خاصی را در نظر بگیرید. معیارهایی که با مارک ، تجارت و سایت ما به طور کلی مطابقت دارد.

این مقاله به شما در انتخاب مهمترین مقیاس ها کمک می کند. همه این معیارها می توانند با استفاده از Google Analytics بصورت رایگان اندازه گیری شوند.

پس از دریافت این اطلاعات کامل ، هیچ چیز نمی تواند مانع از رشد سایت شما شود.

بنابراین ، اجازه دهید شش معیار اصلی برای رشد وب سایت را بررسی کنید که می توانید با استفاده از Google Analytics اکتشاف کنید.

۱٫ بازدیدکننده‌های تازه ‌وارد

بهتر است عملکرد بازدیدکننده‌های وفادار قدیمی را با بازدیدکننده‌هایی که برای اولین بار به سایت شما وارد می‌شوند، مقایسه کنید.

اگر بازدید‌کننده‌های تازه‌وارد یا New Visitor زیادی دارید، امکانات وب‌سایت را از دید خریداران جدید نگاه کنید؛ افرادی که با سایت شما خیلی آشنا نیستند .

شاید خرید از سایت شما برایشان سخت باشد. کم‌و‌کاستی‌ها را برطرف کنید تا روند خرید و دریافت محصول یا خدمات به ساده‌ترین و سریع‌ترین حالت ممکن انجام شود.

۲٫ منابع ترافیک ورودی وب‌سایت

در حالت ایده‌آل کاربران از چند منبع مختلف به وب‌سایت شما وارد می شوند که توسط گوگل آنالیتیکس قابل بررسی هستند.

این منابع به سه دسته تقسیم می‌شوند: بازدیدکننده‌هایی که مستقیما آدرس URL را تایپ می‌کنند و وارد وب‌سایت می‌شوند.

بازدیدکننده‌هایی که از موتورهای جستجو، وب‌سایت شما را انتخاب می‌کنند و بازدیدکننده‌هایی که از صفحات دیگر وب ارجاع داده می‌شوند.

هر سه دسته مهم هستند؛ ولی واقعیت این است که تعداد آن‌ها با هم برابر نیست و باید روی این تفاوت‌ها تمرکز کنید.

مثلا اگر تعداد بازدیدکننده‌های مستقیم وب‌سایت پایین است، شاید آدرسی را انتخاب کرده‌اید که به خاطر سپردن آن برای کاربران مشکل است.

آموزش گوگل آنالیتیکس
آموزش گوگل آنالیتیکس

۳٫ عملکرد بازدیدکننده‌هایی که فعلا قصد خرید ندارند

تمام بازدیدکننده‌ها، تعدادی از صفحات وب‌سایت را مشاهده می‌کنند؛ حتی آن دسته از کاربرانی که فعلا  قصد خرید ندارند

. با این حال بررسی رفتار آن‌ها در وب‌سایت به اندازه‌ سایر مشتریان اهمیت دارد.

دفعات بازدید از صفحات، مدت زمانی که روی هر صفحه صرف می‌شود و تعداد نظرات و لایک‌های مخاطب را بررسی کنید. هدف اصلی ما، بالا بردن این آمار و ارقام است.

۴٫ بازدیدکنندگان غیرجدید

وقتی یکی از بازدیدکننده‌ها برای بار دوم به وب‌سایت شما وارد می‌شود، سوالاتی به ذهن خطور می‌کند: دلیل بازگشت چه بوده است؟

آیا در بازدید اول خرید صورت گرفته؟

در غیر این‌صورت، برای ترغیب او به خرید در بازدید دوم، چه کاری می‌توانیم انجام بدهیم؟

اگر بازدیدکننده‌های شما برای بار دوم یا چندم به وب‌سایت مراجعه می‌کنند، به شما تبریک می‌گوییم. محتوای تولیدی وب‌سایت توانسته آن‌ها را جذب کند.

حالا زمان آن رسیده که مشتری را به خرید ترغیب کنیم. برخی از وب‌سایت‌ها این کار را با ارائه کد تخفیف، پرسشنامه جهت دریافت آدرس ایمیل کاربر یا در اختیار گذاشتن خدمات رایگان انجام می‌دهند.

۵٫ ارزش هر بازدید

ارزش مادی هر بازدید به محصولی که در نهایت خریداری می‌شود، بستگی دارد.

ارزش هر بازدید را می‌توانیم به سادگی، با تقسیم کردن کل درآمد بر تعداد بازدیدها به دست آوریم.

البته این عدد به‌صورت مستقیم توسط گوگل آنالیتیکس ارائه نمی‌شود؛ ولی خودتان به‌راحتی می‌توانید این عدد را محاسبه کنید.

اندازه‌گیری دقیق ارزش هر بازدید گاهی مشکل یا حتی غیرممکن به‌نظر می‌رسد.

به‌عنوان مثال خواننده‌های وبلاگ با هر بار کلیک بر صفحات، بازدید آن را بالا می‌برند، مطلبی را لایک می‌کنند یا نظر می‌نویسند و اندازه‌گیری دقیق ارزش آن امکان‌پذیر نیست.

اگر وب‌سایت شما به فروش محصول اختصاص پیدا کرده، می‌توانید ارزش هر بازدید را به درآمد وب‌سایت ارتباط بدهید.

آموزش گوگل آنالیتیکس
آموزش گوگل آنالیتیکس

۶٫ نرخ خروج بازدیدکنندگان

هدف ما از اندازه‌گیری ارزش بازدید، درآمد وب‌سایت، تعداد بازدیدکننده‌های جدید و تعداد کاربرانی که دوباره رجوع می‌کنند، این است که نرخ ریزش کاربران را به حداقل برسانیم؛ ولی نرخ ریزش چیست؟

نرخ خروج یا ریزش، درصد کاربرانی هستند که وارد وب‌سایت می‌شوند و بدون اینکه هیچ تاثیری روی وب‌سایت داشته باشند، بلافاصله صفحه را ترک می‌کنند؛

یعنی مدت‌زمان فوق‌العاده محدودی را صرف وب‌سایت می‌کنند و آن را بدون کلیک بر لینک، خرید محصول، نوشتن نظر یا حتی لایک کردن رها می‌کنند.

به‌عنوان مثال تعداد زیادی از کاربران فروشگاه‌های اینترنتی محصولاتی را انتخاب می‌کنند؛ ولی آن‌ها را در سبد خرید باقی می گذارند.

دلایل نرخ خروج بالای سایت

  1. پیچیدگی صفحه خرید
  2. طراحی ضعیف سایت
  3. تخفیف‌ها و قول‌های غیرواقعی
  4. هزینه ارسال بیش از حد توقع
  5. کندی سایت و زمان طولانی باز شدن صفحات

این موارد باعث بیشتر شدن نرخ خروج می‌شود.

هرچه سریع‌تر، صفحه‌ای که موجب افزایش نرخ خروج کاربران می‌شود را شناسایی و مشکلات آن را برطرف کنید. این مورد به‌راحتی در گوگل آنالیتیکس قابل بررسی است.

معمولا وبلاگ‌ها، نرخ ریزش بالایی دارند؛ چون مخاطب مطلب موردنظر خود را مطالعه می‌کند و بعد بی‌سروصدا صفحه را می‌بندد. در این مورد بهتر است تعداد بازدید صفحات، معیار موفقیت محتواهای تولید شده باشد.

به محض اینکه نسبت به این معیارهای مهم آگاهی پیدا کردید از گوگل آنالیتیکس استفاده کنید تا شاهد رشد این اعداد و ارقام باشید.

این اعداد در کنار هم معنا پیدا می‌کنند و تغییر هر کدام بر دیگری اثر خواهد گذاشت.

به این ترتیب، به‌محض توجه و سرمایه‌گذاری در جهت بهبود یک معیار، شاهد رشد و بهبود سایر معیارها هم خواهید بود

. کمی توجه و زمان صرف این مسئله کنید تا به معجزه‌ گوگل آنالیتیکس پی ببرید.

آموزش گوگل آنالیتیکس
آموزش گوگل آنالیتیکس
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا