آموزش بازاریابی دیجیتال

اتوماسیون و قدرت آن در بازاریابی اینترنتی

اتوماسیون و بازاریابی اینترنتی

اتوماسیون در یونان باستان به معنای خود فرمان است. اتوماسیون ترکیبی از کلمات “خودکار” و “عمل” است و به معنای اقدام بدون عامل خارجی (انسانی) یا با کمترین تأثیر ، یک عامل خارجی است. به عبارت دیگر ، اتوماسیون به معنای اتوماسیون عملیات است. دو نوع متداول اتوماسیون اتوماسیون صنعتی و اتوماسیون اداری است
به طور متوسط ​​، ایمیل های هدفمند و مربوطه ۱۸ برابر بیشتر از سایر ایمیل ها درآمد کسب می کنند.

احتمالاً اکنون در حال تعجب هستید: اگر شخصی سازی خیلی خوب است ، چرا همه از آن استفاده نمی کنند؟

مشکل این است که هر مشتری نیازهای متفاوتی دارد. مشتریان در سطوح مختلف قیف فروش شناور هستند. همه آنها نیازهای یکسانی ندارند. کمپین ایمیل شما باید به آنها کمک کند تا گامی به جلو بردارند. این مرحله برای همه متفاوت است (برای آشنایی با مفهوم قیف در بازاریابی و قیف فروش ، به آموزش گام به گام با مشتری در خرید آنلاین مراجعه کنید).

برخی مشاغل کوچک و نوپا سعی در ارسال مشتری به صورت حضوری دارند. آنها ایمیل های ویژه ای را برای مشتریان خاص خود ارسال می کنند. اگرچه این روش خوب است ، اما برای یک شرکت بزرگ با هزاران مخاطب به هیچ وجه موثر نیست.

پس چه باید کرد؟ پاسخ این است: اتوماسیون.

بازاریابی ایمیل (بازاریابی ایمیل یا بازاریابی ایمیلی) بخش مهمی از محیط بازاریابی آنلاین است ، با ایمیل های تبلیغاتی ، خبرنامه ها و موارد دیگر که می توانید مخاطبان خود را برای خرید انتخاب کنید. علاوه بر این ، وفاداری مشتری را افزایش داده است.

بهترین ایمیل ها شخصی ترین هستند. زیرا آنها به مخاطبان اطمینان می دهند که شما روی محتوای مرتبط تر برای مخاطبان هدف کار می کنید.

ایمیل های هدفمند ارزشمند هستند. به خصوص در پاسخ به مشکلاتی مانند بیرون آمدن از سبد! یا مخاطب بالقوه را روی میز بیاورید.

به طور متوسط ​​، ایمیل های هدفمند و مربوطه ۱۸ برابر بیشتر از سایر ایمیل ها درآمد کسب می کنند.

احتمالاً اکنون در حال تعجب هستید: اگر شخصی سازی خیلی خوب است ، چرا همه از آن استفاده نمی کنند؟

مشکل این است که هر مشتری نیازهای متفاوتی دارد. مشتریان در سطوح مختلف قیف فروش شنا می کنند. همه آنها نیازهای یکسانی ندارند. کمپین الکترونیکی شما باید به آنها کمک کند تا گامی به جلو بردارند. این مرحله برای همه فرد است (به راهنمای مرحله به مرحله برای مشتریان خرید آنلاین مراجعه کنید تا خود را با مفهوم قیف در بازاریابی و قیف فروش آشنا کنند).

برخی از مشاغل کوچک و نوپا سعی در ارسال مشتری به صورت حضوری دارند. آنها ایمیل های ویژه ای را برای مشتریان خاص خود ارسال می کنند. اگرچه این روش خوب است ، اما برای یک شرکت بزرگ با هزاران مخاطب به هیچ وجه مؤثر نیست.

پس چه باید کرد؟ پاسخ اتوماسیون است.

اتوماسیون و بازاریابی اینترنتی
اتوماسیون و بازاریابی اینترنتی

قدرت اتوماسیون در بازاریابی اینترنتی

برای حل مشکل مقیاس که در بالا به آن اشاره کردیم، بهترین راه اتوماسیون است.

می توان ادعا کرد که اتوماسیون  پتانسیل تقریبا بی نهایتی برای معرفی خودتان و درگیر شدن با مشتریان است. ب

ساده ترین نوع اتوماسیون یا خودکاری سازی که همه ما آن را دیده ایم، ایمیل فعال سازی است. در زمان ثبت نام در یک وب سایت یا اپلیکیشن، ایمیلی برای ما ارسال می‌شود که باید روی لینک آن کلیک کنیم

پس همه چیز را خودکار سازی کنیم!

خود کارسازی خوب است ولی به شرط این که خطایی در آن انجام ندهید. فرض کنید در ایمیل های خودکار اشتباه می‌کنید و نام یکی از گیرندگان تان را تایپ می‌کنید.

با این کار، به جای آن که هر ایمیل دربردارنده نام فرد باشد دارای این نام است. همین اشتباه کوچک می‌تواند به شدت مشتریان را نسبت به شما بیگانه کند.

اگر دسته بندی و طبقه بندی لیست خبرنامه شما به درستی انجام نشده باشد، ممکن است که ایمیل هایی کاملا نامتناسب برای اعضای خبرنامه ارسال کنید.

برای مثال زمانی که ما در یک مجتمع ناباروری فعالیت می‌کردیم مخاطبان را به ۳ گروه تقسیم کرده بودیم

  1. گروه اول کسانی که قصد باروری دارند
  2. کسانی که با مشکل ناباروری مواجه هستند
  3. کسانی که باردار هستند

به ازای هر گروه ایمیل هایی خاص برای آن گروه ارسال می‌شد. برای مثال به کسانی که قصد باروری را داشتند نکاتی در مورد اثربخشی ارتباط و باروری ارسال میشد

حالا فرض کنید که همین ایمیل برای کسانی ارسال شود که با مشکل ناباروری مواجه هستند. قطعا ارسال این ایمیل منجر به یادآوری حس ناکامی در آن‌ها خواهد شد.

همین موضوع به سادگی می‌تواند منجر به لغو عضویت آن‌ها از لیست ایمیل شما شود.

چگونه اتوماسیون را شخصی نگه داریم؟

نمی توانید انتظار داشته باشید که مشتریان دقیقا قدم به قدم قیف های فروشی که تعریف کرده اید را طی کنند

نمی توانید فرض کنید که در اتوماسیون همه منتظر نشسته اند تا ایمیل شما را دریافت کنند و بلافاصله آن را باز کنند. رفتار مصرف کنندگان متفاوت است و هر یک از آن ها به گونه‌ای خاص رفتار می‌کنند.

اگر آن‌ها بخواهند بیش تر در مورد برند شما و مجموعه شما بدانند، اسم شما را در گوگل جستجو می‌کنند. به علاوه ممکن است سری به شبکه های اجتماعی شما بزنند.

بنابراین همه چیز اتوماسیون ایمیل مارکتینگ و اتوماسیون بازاریابی نیست. مهم ترین چیزی که باید به خاطر داشته باشید این است که اتوماسیون یک روش عالی است که با استفاده از آن می‌توانید با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید.

استفاده از اتوماسیون بازاریابی برای رساندن محتوای عالی

زمانی که بحث اتوماسیون بازاریابی مطرح می‌شود افراد فکر می‌کنند که باید فقط یک سری تنظیمات را انجام دهند و بعد همه چیز به صورت خودکار انجام می‌شود.

درست است که همه چیز به صورت خودکار انجام می‌شود و اتوماسیون بازاریابی یک ابزار کارآمد و عالی است. اما عالی بودن به این معنا نیست که این کار ساده و بدون زحمت است.

اگر در اتوماسیون ایمیل مارکتینگ پیام های ضعیفی ارسال کنید نتیجه ای نخواهید گرفت. مشکل از پیام و محتوای پیام شماست. چه آن را دستی ارسال کنید چه به صورت خودکار ارسال شود.

بنابراین این فکر که اتوماسیون می‌تواند نقاط ضعف  شما را پوشش دهد، فکر درستی نیست.

اتوماسیون بازاریابی وسیله ای برای رساندن محتوای ارزشمند و خوب است. با استفاده از آن می توانید محتوای عالی را به کاربران برسانید.

فقط به فکر فروش نباشید

اتوماسیون به معنای ارسال اسپم یا هرزنامه نیست! در مباحث ایمیل مارکتینگ همیشه گفته ایم که ایمیل مارکتینگ به معنای ارسال اسپم نیست!

از اتوماسیون برای ارسال انبوهی ایمیل پشت سر هم استفاده نکنید. همه اعضای لیست ایمیل شما به یک موضوع علاقه مند نیستند.

یک گام اساسی در اتوماسیون گذاشتن زمان کافی برای تقسیم بندی و دسته بندی لیست ایمیل تان است

شما باید از طریق اتوماسیون، ارزش های پیشنهادی شرکت خود را ارائه دهید. سپس به مخاطبان تان اجازه دهید که از بین آن‌ها انتخاب کنند.

به مرور زمان اعضای خبرنامه ای که علاقه مند به خدمات شما هستند سطح بالاتری از تعامل را از خود نشان می‌دهند. برای مثال ایمیل های شما را بیش تر باز می‌کنند.

پس از آن از سایت شما بازدید می‌کنند و پست ها و مقالات شما را می‌خوانند. در این جا شما می‌توانید آن‌ها را به سراغ محتواهای خاص مربوط به محصولات هدایت کنید.

با بازخورد گرفتن به ارزش پیشنهادی خود بیافزایید

بازخورد یعنی نحوه ای که مشتریان شما با عوامل بازاریابی شما ارتباط برقرار می‌کنند.

هر کنش ای که از طرف شما و عوامل بازاریابی شما شکل می‌گیرد با یک واکنش از طرف مشتری همراه است.

ممکن است این واکنش همیشه یک واکنش مثبت نباشد اما از همین واکنش های منفی هم می‌توان چیزهای خیلی زیادی فرا گرفت.

برای مثال اگر تعداد زیادی از افراد از لیست ایمیل شما خارج می‌شوند یعنی که شما با حالتی تهاجمی ایمیل ارسال می کنید و خیلی مصر هستید که حتما بفروشید. شاید بهتر باشد که نرخ ارسال ایمیل خود را کاهش دهید.

اگر نرخ افرادی که گزارش اسپم می کنند بالاست یعنی که شما به درستی لیست ایمیل جمع آوری نمی کنید

اگر جمع آوری لیست ایمیل خود را به شرکتی خارج از موسسه خود واگذار کرده اید، حتما باید نحوه جمع آوری لیست ایمیل را از آن‌ها جویا شوید. در ایران احتمال خیلی زیادی وجود دارد که آن‌ها به جای جمع آوری لیست ایمیل، آن را خریده باشند.

 

اتوماسیون و بازاریابی اینترنتی
اتوماسیون و بازاریابی اینترنتی

نمایش بیشتر

فاطمه شمس

فاطمه شمس | دکتری اقتصاد نظری و همچنین استاد دانشگاه خوارزمی تهران هستم . مدتی هست که در زمینه بازاریابی دیجیتال تحقیق می کنم و یکی از سایت هایی که با آن همکاری دارم سایت مستر وایز می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا