
بازاریابی در محتوا و نکات مهم آن
بازاریابی در محتوا و نکات مهم
بازاریابی در محتوا | محتوا محدود به متن نیست. در حقیقت ، محتوا دامنه بسیار ، بسیار وسیع تری نسبت به متن دارد. به روشهای مختلفی که مردم برای یادگیری از آنها استفاده می کنند فکر کنید. برخی افراد توانایی شنوایی بالایی دارند و می توانند همه آنچه را که می شنوند مستقیماً یاد بگیرند. دیگران باید برای یادگیری چیزی با یک متن خاص سر و کار داشته باشند و آن را بخوانند و دیگران نیز باید از طریق واسطه های مختلف در فرایند یادگیری درگیر شوند. تولید محتوا نباید مصداق تلقی شود. تولید محتوا باید ترکیبی از روشهای مختلف باشد تا بتواند با کمک این روشهای مختلف و پیروی از آنها بیشترین تأثیر را روی مخاطب داشته باشد.
با گرانتر شدن تبلیغات و مردم توجه کمتری به تبلیغات عمومی می کنند ، مشاغل بیشتر و بیشتری به سمت بازاریابی محتوا روی می آورند. در بازاریابی محتوا ، به جای تبلیغ مستقیم محصولات ، سعی می کنیم به خریداران بالقوه آموزش داده و کمک کنیم و آنها را به سمت تجارت خود سوق دهیم.
پولیتزی می گوید که او نخستین بار در سال ۲۰۰۱ ، هنگامی که برای ناشر تخصصی محتوای کار می کرد ، اصطلاح “بازاریابی محتوا” را به کار برد. مدیران بازاریابی کمی به انتشار مطالب تخصصی علاقه مند بودند ، اما بازاریابی به محتوای کلمه نظر خود را تغییر داد.
مشکلی دیگر که اخیراً در نگرش متقاضیان تولید محتوا به طرز چشمگیری تغییر کرده است این است که برخلاف تصور عامه ، محتوای لزوماً نباید کوتاه باشد. غالباً توضیحات کامل در مورد یک موضوع مؤثرتر از مجموعه توضیحات تکه تکه است. البته این در شرایطی که ما تمام تلاش خود را برای جلب توجه مخاطب انجام داده ایم صادق است.

۱٫ بهجای تمرکز بر محصولات بر مشتریان تمرکز کنید
بزرگترین تفاوت بازاریابی محتوا با سایر بازاریابیها در فلسفه آن است؛ زیرا بهجای اینکه محتوای تولیدشده بر محصولات تمرکز داشته باشد، بر مشتریان متمرکز است. مشتریان فقط به خودشان اهمیت میدهند؛ پس برای فروش بیشتر باید کمتر تبلیغ کنیم.
۲٫ بازاریابی خوب مثل نشر است
بازاریابی محتوا باعث میشود که بهجای تبلیغ محتوای دیگران، خودتان ناشر باشید و محتوای مخصوص خودتان را تولید کنید. به همین دلیل اعتقاد دارم که روابط عمومی همان بازاریابی محتوا است. همیشه کار دشوار انتشار مطالب روی سایتهای دیگر به عهده روابط عمومی بوده است، اما انتشار محتوا روی سایت خودتان خیلی راحتتر است. پس بازاریابی محتوا همان روابط عمومی است که بیشتر در رسانههای خودتان منتشر میشود.
۳٫ در تولید محتوا با ناشران سنتی رقابت کنید
برندها به این نتیجه رسیدهاند که میتوانند محتوایی مساوی یا بهتر از ناشران سنتی خلق کنند. مثلا چه کسی حاضر است مقالهای جامع درباره کفشهای دومیدانی بنویسد: روزنامهنگاری که هرگز در مسابقه دومیدانی شرکت نکرده و داستان را از جایی شنیده است یا دونده مسابقات جهانی که استعداد نویسندگی هم دارد؟ شما میتوانید بهترین مقالات و مطالب تخصصی حوزه فعالیتتان را تولید کنید.
۴٫ مشتریان قبل از خرید به ۱۰ محتوا برخورد میکنند
پولیتزی با اشاره به «اولین لحظه تماس» هنگام جستجو در گوگل میگوید افراد پیش از اتخاذ تصمیم خرید در معرض ۱۰ مورد محتوا قرار میگیرند. تحقیقات جدید این تعداد را ۱۲ مورد عنوان کردهاند. به این ترتیب، رقابت سخت «طوفان تولید محتوا» تشدید شده است. یانکلوویچ در تحقیق اواخر دهه ۱۹۷۰ گفت که مصرفکنندگان روزانه در معرض ۵۰۰ پیام قرار میگیرند. امروزه این عدد به ۵ هزار پیام رسیده است.
۵٫ بازاریابی محتوا یک فرایند است
بازاریابی محتوا یک رویداد کوتاه نیست، بلکه فرایندی مداوم برای جذب و حفظ مخاطبان و تبدیل علاقهمندان به مشتری است. پولیتزی میگوید مراقب آن دسته از آژانسهای بازاریابی و روابط عمومی باشید که بازاریابی محتوا را در حد یک کمپین کوتاه میدانند، نه رویکردی همیشگی. بازاریابی محتوا یک فلسفه و استراتژی کسبوکار است و تاریخ اتمام و انقضا ندارد. تولید محتوا در کوتاهمدت کسبوکارتان را متحول نخواهد کرد.
۶٫ تعهد به کار مهم است
پولیتزی با استناد به تحقیق شرکت آی.بی.ام. میگوید که ۸۵ درصد وبلاگهای شرکتها ۵ پست یا کمتر دارد. همین موضوع نشان میدهد که برندها در شروع تعامل و گفتگو یا شروع پروژه بازاریابی محتوا عالی عمل میکنند، اما در ادامه کار تنبل هستند. پس تعهد و ثبات ویژگیهای ارزشمندی هستند.
۷٫ محتوای محافظتشده ویروسی و فراگیر نمیشود
اکثر برندها میخواهند محتوا و ایدههایشان به سرعت گسترش یابد و فراگیر شود. بلاگرها و اینفلوئنسرها نقش مهمی در گسترش محتوا دارند. فکر میکنید چه گروههایی محتواهای محافظتشده که دانلود آنها نیاز به وارد کردن ایمیل و اسم و غیره دارد را دانلود نمیکنند؟ همان بلاگرها و اینفلوئنسرها. پولیتزی کاملا با ایده محافظت محتوا پشت رمز و اطلاعات تماس، مخالف نیست و معتقد است استفاده ازاین نوع محتوا به اهداف کسبوکار بستگی دارد و اینکه محتوای محافظتشده باعث تعامل آگاهانه و شفاف میشود؛ ولی او هرگز ندیده که محتوای محافظتشده ویروسی و فراگیر شود، مگر اینکه از ترفندهای خاص استفاده کنید.
۸٫ ارزیابی بازاریابی محتوا
پولیتزی چارچوبی ساده، مستقیم و عملی برای ارزیابی اثربخشی بازاریابی محتوا دارد. او پیشنهاد میکند که بر چهار حوزه کلیدی مصرف محتوا، به اشتراکگذاری آن، تولید علاقهمند به خرید و میزان فروش تمرکز کنید.