تبلیغات

۴ روش تبلیغات در فضای مجازی

در دنیای امروزی خیلی از مشاغل و اداره ها از اینترنت استفاده میکنند ، از کسب کار های کوچک در خانه ها تا کسب و کار های بزرگ شرکتی از فضای مجازی و اینترنت به صورت پیوسته استفاده میکنند ، حتی برای کسانی که کسب و کاری ندارند فضای مجازی جایی برای سرگرم کردن افراد تبدیل شده است ، شما فرض کنید یک بستر کاملا رایگان در اختیار شما قرار  داده شده که میلیون ها و حتی میلیارد ها انسان در داخل این بستر فعالیت میکنند و شما با دانستن ترفند های تبلیغاتی میتوانید کسب و کار یا استعداد های خودتان را به میلیون ها انسان نشان بدهید اما به رایگان ، برای اینکه تبلیغات شما پربازده و مفید باشد باید روش ها و ترفند های تبلیغات رو بلد باشید ، نباید از کنار چنین بستر قدرتمندی به راحتی بگذریم ، تبلیغات در فضای مجازی می تواند باعث رشد و شکوفایی یک کسب و کار اینترنتی یا یک فرد خاص باشد ، در قبال هزینه های پرداختی در قبال دیده شدن در فضای مجازی کاملا ناچیز میباشد در ادامه شما را با انواع روش های تبلیغات در فضای مجازی اشنا خواهیم کرد باما همراه باشید

تبلیغات در فضای مجازی چیست؟

تبلیغات در فضای مجازی چیست، این سؤالی است که در مرحله اول در رابطه با دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی اینترنتی بوجود می‌آید. عبارت دیجیتال مارکتینگ مفهوم خود را می‌رساند ولی می‌توان گفت هر گونه محتوا و مضمونی که در جهت معرفی و فروش محصول یا خدماتی در فضای آنلاین منتشر کنیم به معنی تبلیغات در فضای مجازیست. شاید بهتر باشد سؤال را طور دیگری مطرح کنیم تا دید بهتری از موضوع بدست بیاوریم. باید سؤال کنیم که چرا به تبلیغات در فضای مجازی نیاز داریم. واقعیت این است که در حال حاضر در کشورمان به آمار دقیق و قابل اعتمادی درباره میزان حضور مردم در فضای مجازی دسترسی نداریم و نمی‌دانیم این فضا تا چه حد بر جامه تأثیر دارد با این حال چند نکته در این باره قطعی است:

– هر روز تعداد زیادی از افراد در شبکه‌های اجتماعی عضو می‌شوند به طوری که اگر آماری از آن تهیه کنیم بعد از چند ماه این آمار قدیمی و منسوخ خواهد بود زیرا رشد تعداد کاربران شبکه اجتماعی رو به افزایش است.

– تعداد فروشگاه‌های اینترنتی در کشور رو به رو رشد است و اعتماد نسبت به این کسب و کار‌ها در جامعه ایجاد شده است.

– تعامل کاربران در فضای مجازی متقابل است.

– پست‌های شبکه‌های مجازی تا حد زیادی بر خرید کاربران تأثیر می‌گذارند.

– تبلیغات در فضای مجازی نسبت به محیط واقعی چند برابر ارزان‌تر است.

– در فضای مجازی امکانات چند رسانه‌ای وجود دارد برای مثال تصاویر، ویدئو‌ها و… که با کمک آن‌ها تبلیغات تأثیر گذار‌تری تولید می‌گردد.

– تأثیر تبلیغات در فضای مجازی بسیار بیشتر از محیط واقعیست.

– و…

با بررسی این مواردی که نام بردیم می‌توانیم متوجه شویم که چرا تبلیغات در فضای مجازی به نفع کسب و کار ماست.

آموزش تبلیغات در فضای مجازی

آموزش تبلیغات در فضای مجازی خود باید برای عنوان اصلی یک مطلب انتخاب شود و قطعاً در یک جلسه و در دوره کوتاه مدت نمی‌توان به آن پرداخت زیرا تبلیغات در فضای مجازی بسیار گسترده است و تقریباً متخصص شدن در همه شاخه‌های آن برای یک نفر ممکن نیست. با این حال مهم‌ترین ابزار برای تبلیغات در فضای مجازی، داشتن یک وب سایت است. قرار است که با تبلیغات در فضای مجازی برند خود را به مخاطبان معرفی کرده و ایجاد اعتماد کنید. با وجود یک وب سایت می‌توانید تا حد زیادی به مخاطب نشان دهید که کسب و کار معتبری دارید. هر چند برای اینکه بتوانید از طریق وب سایت به هدف خود برسید بایستی روی مقوله سئو سرمایه‌گذاری نمایید. غیر از این در شبکه‌های اجتماعی هم امکان تبلیغات تاثیرگذار وجود دارد و تمرکز روی این مورد باعث می‌شود بازدهی آن را در زمان کمتری مشاهده کنید.تبلیغات در فضای مجازی

انواع تبلیغات در فضای مجازی

انواع تبلیغات در فضای مجازی متنوع هستند و ممکن است در لحظه اولی که با این تنوع رو به رو شدید احساس سر در گمی کنید. برای اینکه به اطلاعات درباره انواع تبلیغات در فضای مجازی نظمی بدهیم آن‌ها را دسته بندی می‌کنیم. به یاد داشته باشید که هر کاری در مراحل اولیه ممکن است مشکل به نظر برسد پس برای آموزش و کسب تخصص باید کمی تلاش کنید و از منابع معتبر کمک بگیرید.در ادامه انواعی از تبلیغات در فضای مجازی را نام می‌بریم ولی توجه کنید که بسیاری دیگر از تبلیغات زیر مجموعه‌ای از همین دسته بندی هستند.

پرداخت به ازای هر کلیک

یکی از مهم‌ترین انواع تبلیغات در فضای مجازی پرداخت به ازای هر کلیک (pay-per-click) است که بازدهی قابل توجهی هم دارد. وقتی در محتوای خود از کلمات کلیدی مشخصی استفاده کرده و در تبلیغات متنی نیز این کلیدواژ‌ه‌ها را به کار ببرید موتور‌های جستجو مانند گوگل متوجه موضوع کسب و کار شما خواهند شد و وقتی کاربران کلید واژه‌های مرتبط را برای جستجو به کار ببرند تبلیغات شما در لیست نتایج جستجو نمایش داده خواهد شد. یک راه دیگر هم وجود دارد و آن هم اینکه با گوگل همکاری کنید به این صورت که گوگل تبلیغات وب سایت شما را در وب‌سایت‌های مشابه یا تقریباً مشابه قرار می‌دهد و به ازای هر کلیک، باید مبلغی را به گوگل پرداخت کنید.تبلیغات در فضای مجازی

تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی

تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی امکاناتی را به همراه دارد که جذابیت‌های بیشتری برای مخاطب ایجاد می‌کند. برای مثال می‌توانید به صورت اختصاصی برای کسب و کار خود یک اکانت در شبکه‌های اجتماعی محبوب مانند اینستاگرام ایجاد کنید و با تولید محتوای مفید و مناسب کاربران را به دنبال کردن مطالب خود تشویق کنید. سپس در بین محتوای مفیدی که تولید کرده‌اید محصولات یا خدمات خود را نیز معرفی نمایید. حتی می‌توانید پست‌هایی را به طور به‌خصوص به معرفی محصولات جدید اختصاص دهید.
راه‌های دیگری هم برای تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی وجود دارند مثلاً می‌توانید با اینفلوئنسر‌ها قرار‌دادی ببندید. اینفلوئنسر‌ها با توجه به تعداد دنبال کنندگان بالا و تأثیری که بر انتخاب آن‌ها دارند می‌توانند محصولات شما را به کاربران زیادی معرفی کرده و برای شما بازار‌یابی کنند.
فراموش نکنید که مهم‌ترین امکانی که شبکه‌های اجتماعی در اختیار شما قرار می‌دهند این است که می‌توانید با مخاطبان خود ارتباط مستقیم داشته و حتی آن‌ها را به تعامل دعوت کنید و از همین طریق بازار هدف خود را بهتر مطالعه نموده و محصولات و خدمات جذاب‌تری برای آن‌ها ارائه دهید.تبلیغات در فضای مجازی

تبلیغات ایمیلی

تصور کنید یک مشتری برای عضو شدن در وب سایت یا پس از خرید از فروشگاه اینترنتی آدرس ایمیل خود را در اختیار شما قرار داده است. با بدست آوردن پایگاه داده‌ای از ایمیل‌های کاربرانی که به نوعی خود را مشتاق به محصولات یا خدمات شما نشان داده‌اند در آینده نزدیک می‌توانید تبلیغاتی موثری انجام دهید. برای مثال اخباری درباره محصول یا خدماتی جدید به ایمیل کاربران بفرستید و این کار را با برنامه‌ریزی انجام دهید. ضمناً برای ارسال این پیام‌های تبلیغاتی باید از محتوای مؤثر استفاده کرده تا مشتریان سابق یا مشتریان بالفعل خود را خسته و بیزار نکنید.

تبلیغات در فضای مجازی

بازاریابی موتور جستجو (SEM)

قابل اطمینان ترین شکل تبلیغات پرداخت شده آنلاین و همچنین متداول ترین آنها SEMمی باشد که بر اساس کلمات کلیدی کار می کند. شما و سایر مشاغل مانند شما در جستجوی کلمات کلیدی از طریق موتورهای جستجو با هدف بالا بردن وب سایت خود در صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) بالاتر می روید.
کلیه تبلیغات SEM که د Google ، Bing و سایر موتورهای جستجو ظاهر می شوند، تبلیغات متنی هستند. آنها در بالا یا طرف SERP ذکر شده اند.
همچنین می توانید با بهینه سازی وب سایت خود برای کلمات کلیدی که به عنوان SEO نیز شناخته می شود به صورت پرداخت نشده استفاده کنید. موتورهای جستجو نتایج غیرقابل پرداخت را ذکر می کنند، بنابراین بهبود سئوی سایت شما بدان معنی است که در صورت بهبود سئو سایت خود می توانید بازدیدهای بیشتری را دریافت کنید.
بهترین سیستم عامل های SEM ، Google AdWords است که به شما امکان می دهد کمپین هایی با هدفمند ایجاد کنید. برای استفاده بیشتر از فعالیتهای Google AdWords. سکوی دیگری که برای SEM عالی است Bing است که رقابت کمتری نسبت به AdWords دارد.

هزینه تبلیغات در فضای مجازی

هزینه تبلیغات در فضای مجازی به نوع تبلیغی که انجام داده‌اید بستگی دارد به علاوه میزان تاثیرگذاری آن می‌تواند هزینه را بالا ببرد. برای مثال هر اینفلوئنسری به نسبت تأثیری که بر کاربران می‌گذارد و در قیاس با محصول یا خدماتی که تبلیغ می‌کند تعرفه خاصی دارد. یا اگر دارید از اکانت اختصاصی کسب و کار خود برای تبلیغات استفاده می‌کنید باید تولید محتوا را در آن اکانت با برنامه‌ریزی منظم انجام دهید که این کار اگر قرار است به طور گسترده انجام شود نیاز به یک متخصص یا تولید کننده محتوا دارد با این حساب هزینه استخدام این متخصص نیز باید در نظر گرفته شود. برپایی کمپین‌ها یا ارسال ایمیل‌ها نیز به همین ترتیب هزینه‌هایی خواهد داشت. اگر می‌خواهید از انواع تبلیغات PPC یا پرداخت به ازای هر کلیک استفاده کنید باید تعرفه موتور جستجو را به هزینه‌های تبلیغاتی خود اضافه کنید.

مزایای تبلیغات در فضای مجازی

مزایای تبلیغات در فضای مجازی در‌واقع پاسخ به سؤالی است که پیش از این مطرح کردیم: چرا باید از تبلیغات در فضای مجازی استفاده کنیم؟ چند مزیت در این باره وجود دارد. اول اینکه تبلیغات در فضای مجازی توجیه اقتصادی دارد. همان‌طور که می‌دانید تبلیغات در فضای مجازی تأثیر گذاری بیشتر دارد و نسبت به محیط واقعی، افراد بیشتری تبلیغ را مشاهده می‌کنند. دیگر اینکه محدودیت جغرافیای در فضای مجازی وجود ندارد یعنی اصلاً مهم نیست کسب و کار شما در کجای کشور قرار دارد با تبلیغات در فضای مجازی می‌توانید برند خود را به افراد مختلف فارغ از محدوده جغرافیایی معرفی کنید و در آخر کاربرانی که در فضای مجازی حضور دارند و فعالیت می‌کنند به محتوایی که می‌بینند واکنش نشان می‌دهند حتی اگر فعالیت و تعامل خاصی انجام ندهند ولی قطعاً گوشه‌ای از ذهن آن‌ها درگیر تبلیغات شما خواهد شد در حالی که تبلیغات در محیط واقعی مانند یک بیلبورد در خیابان بر همه رهگذران تأثیر نخواهد داشت.

نمایش بیشتر

فاطمه شمس

فاطمه شمس | دکتری اقتصاد نظری و همچنین استاد دانشگاه خوارزمی تهران هستم . مدتی هست که در زمینه بازاریابی دیجیتال تحقیق می کنم و یکی از سایت هایی که با آن همکاری دارم سایت مستر وایز می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا