مدیریت

مدیریت کردن پروژه چگونه است؟

مدیریت کردن پروژه چگونه است؟

مدیریت کردن پروژه  |ریشه های مدیریت پروژه به روش ها و فرآیندی باز می گردد که حدود صد سال پیش در تجارت ایجاد شده است. با این وجود ، در سالهای اخیر ، مدیریت پروژه بصورت نمایی رشد کرده است و بعنوان یک کار تجاری جداگانه و جدی ظاهر می شود و به یک بازیگر کلیدی در عرصه تجارت جهانی تبدیل شده است ، جایی که شرکت ها دائما به دنبال مزیت رقابتی هستند. بوده است. در مقاله بعد با مفهوم مدیریت پروژه بیشتر آشنا می شوید.

برخلاف مدیران کسب و کار ، مدیران پروژه خود را محدود به نظارت بر تنها یک جنبه از عملیات نمی کنند و همچنین زمان کافی برای رسیدگی به مسائل مربوط به مدیریت را ندارند. درعوض ، مدیران پروژه یک کار پیچیده دارند: آنها باید همه جوانب پروژه را بررسی کنند و از اجرای صحیح و در بازه زمانی تعیین شده برای آنها اطمینان حاصل کنند.

برای موفقیت در این کار ، مدیران پروژه باید مهارت های خاصی کسب کرده و مجوزهایی را کسب کنند که صلاحیت آنها را برای انجام این کار دشوار تأیید کند. آنها همچنین باید دارای ذهن تحلیلی باشند و بتوانند به خوبی با دیگران ارتباط برقرار کنند.

برای افرادی که از پیچیدگی ها و پیچیدگی های این کار به خوبی آگاه هستند ، مدیریت پروژه می تواند کار مثبتی باشد.

 

مدیریت کردن پروژه
مدیریت کردن پروژه

 

مدیریت کردن پروژه |خصوصیات یک پروژه

۱٫ موقتی بودن: یعنی پروژه‌ها دارای زمان شروع و پایان هستند (موقتی بودن به معنای کوتاه‌مدت بودن نیست).
۲٫ منحصربه‌فرد بودن: خروجی هر پروژه یکتا بوده و با پروژه‌های مشابه خود متفاوت است.
۳٫ وضوح تدریجی: وقتی که پروژه پیشرفت می‌کند عمق آگاهی از جزئیات پروژه روزبه‌روز بیشتر می‌شود.
۴٫ عامل تغییر: پروژه‌ها ابزاری برای ایجاد تغییر، رشد و بهبود سازمان‌ها و افراد است.
۵٫ رسیدن به یک هدف: اجرای هر پروژه‌ای در راستای رسیدن به یک هدف است. این اهداف می‌توانند کسب سود، خاتمه به موقع، حضور در بازاری جدید یا کسب رضایت کارفرما باشد.
۶٫ عدم قطعیت: یکتا بودن هر پروژه باعث می‌شود که پروژه‌ها عدم قطعیت یا ریسک داشته باشند.

با نگاهی به تعریف پروژه و خصوصیات آن، می‌توان به این نتیجه رسید که زندگی یک انسان نیز از جهاتی شبیه به یک پروژه است.

مدیریت کردن پروژه فقط مخصوص کسب‌و‌کار نیست!

عمر انسان محدود است و شروع و پایانی دارد. هرچه سن انسان بیشتر می‌شود تجربیات بیشتری به دست می‌آورد. سبک زندگی و طرز فکر هر انسان منحصر‌به‌فرد بوده و در نهایت انسان برای رسیدن به رسالت شخصی خود، هدف یا اهداف بزرگ و کوچکی را تعریف کرده و سعی می‌کند به آن‌ها برسد. پس به‌راحتی می‌توان نتیجه گرفت که می‌توان از مفاهیم مدیریت پروژه در زندگی شخصی، رسیدن به اهداف و کسب‌وکار استفاده کرد.

مواردی مانند قبولی در یک آزمون مهم، رسیدن به وزن ایده‌آل، نگارش یک کتاب، راه‌انداری یک کسب‌وکار جدید، خرید خانه، برگزاری یک مهمانی بزرگ مانند جشن عروسی، مهاجرت و ….. مثال‌هایی از پروژه‌های شخصی است که می‌توان به عنوان یک پروژه به آن‌ها نگاه کنیم و از اصول مدیریت پروژه در اجرای آن‌ها بهره ببریم. برای انجام موفق این پروژه‌ها نیاز به جعبه ابزاری داریم به نام «مدیریت کردن پروژه».

تعریف مدیریت کردن پروژه

استاندارد PMBOK «مدیریت کردن پروژه» را این‌گونه تعریف می‌کند:

«مدیریت کردن پروژه به‌کارگیری دانش مهارت‌ها، ابزارها و تکنیک‌ها، برای انجام فعایت‌های پروژه و رسیدن به الزامات پروژه است». مدیریت کردن پروژه سیستمی برای رسیدن به این هدف است که پروژه را با توجه به محدودیت‌هایی مانند: محدوده، زمان، هزینه، کیفیت، منابع و ریسک با موفقیت به اتمام برسانیم. همچنین برای اجرای موفقیت آمیز هر پروژه نیاز به فردی داریم به نام «مدیر پروژه».

مدیریت کردن پروژه |مدیر پروژه کیست؟

«مدیر پروژه فردی است که مسئولیت رسیدن به اهداف پروژه را بر عهده دارد». در پروژه‌های بزرگ، مدیر پروژه مسئولیت هدایت تیمی بزرگ را هم بر عهده دارد که با کمک آن‌ها بتواند اهداف پروژه را محقق ‌سازد؛ ولی در پروژه کوچک شخصی تمام این کارها می‌تواند بر عهده خود شخص باشد یا از نفرات محدودی بر بعضی از کارها کمک بگیرد.

برای انجام هر پروژه‌ای نیازمند به یک سری فرایند هستیم. این فرایندها را می‌توان به دو صورت دسته‌بندی کرد. دسته اول گروه‌های فرایندی (Process Groups) است. این دسته‌بندی بر اساس زمان رخداد فرایند می‌باشد. پنج گروه فرایندی به شرح زیر است:

۱٫ آغازین
۲٫ برنامه‌ریزی
۳٫ اجرا
۴٫ نطارت و کنترل
۵٫ خاتمه

حتی کوچک‌ترین پروژه‌ها مانند یک پروژه سه روزه این ۵ مرحله را طی می‌کند.

در ابتدا با تعیین مدیر پروژه، هدف از اجرای پروژه مشخص می‌شود، مدیر پروژه چند دقیقه‌ای را در ذهن خود (یا در سر رسید خود) مشغول به برنامه‌ریزی می‌شود، اجرای پروژه شروع شده و در حین اجرا یا پایان هر روز کاری، نطارت و کنترلی توسط مدیر پروژه انجام می‌شود تا اگر تاخیر یا چالشی در اجرای پروژه ایجاد شده است، راهکاری برای آن داشته باشد، و در نهایت، در انتهای روز سوم پروژه به پایان می‌رسد.

 حوزه دانش (Knowledge Area)

از طرفی دیگر این فرایندها را می‌توان بر اساس جنس آن‌ها در ۱۰ حوزه دانش (Knowledge Area)، به شرح زیر دسته‌بندی کرد:

۱٫ مدیریت یکپارچگی پروژه
۲٫ مدیریت محدوده پروژه
۳٫ مدیریت زمان‌بندی پروژه
۴٫ مدیریت هزینه پروژه
۵٫ مدیریت کیفیت پروژه
۶٫ مدیریت منابع پروژه
۷٫مدیریت ذینفعان پروژه
۸٫ مدیریت ارتباطات پروژه
۹٫ مدیریت ریسک پروژه
۱۰٫ مدیریت تدارکات (برون‌سپاری) پروژه

مدیریت کردن پروژه
مدیریت کردن پروژه
نمایش بیشتر

فاطمه شمس

فاطمه شمس | دکتری اقتصاد نظری و همچنین استاد دانشگاه خوارزمی تهران هستم . مدتی هست که در زمینه بازاریابی دیجیتال تحقیق می کنم و یکی از سایت هایی که با آن همکاری دارم سایت مستر وایز می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا