بازاریابی

مشتری بالفعل کیست و چرا مهم است؟

مشتری بالفعل کیست و چرا اهمیت دارد؟

مشتری بالفعل کیست |برای طبقه بندی کلی مشتریان ، می توان آنها را به سه دسته اصلی شامل مشتریان بالقوه ، مشتریان واقعی و مشتریان وفادار تقسیم کرد.

مشتری واقعی کسی است که حداقل یک بار از تجارت شما خریداری کرده باشد. و چرخه بازاریابی محصول و فروش برای جلب توجه وی موفق بوده است. مشتری واقعی توانایی تبدیل شدن به مشتری وفادار به تجارت شما را دارد.

مشتری بالفعل کیست
مشتری بالفعل کیست

مشتری بالفعل کیست ؟

برای دسته بندی کلی مشتریان، می توان آن ها را به سه دسته اصلی شامل مشتریان بالقوه، مشتریان بالفعل و مشتریان وفادار تقسیم کرد.

مشتری بالفعل کسی است که حداقل یک بار از کسب و کار شما خرید کرده باشد؛ و سیکل بازاریابی و فروش محصول برای جلب نظر او موفقیت آمیز بوده است. مشتری بالفعل ظرفیت این را دارد تا به مشتری وفادار کسب و کار شما تبدیل شود.

مشتری بالفعل کیست
مشتری بالفعل کیست

مشتری بالفعل چرا مهم است؟

برای درک بهتر این موضوع که ” مشتری بالفعل کیست ” ، لازم است تا به اهمیت آن نیز بپردازیم.

جذب مشتری جدید بسیار سخت تر از فروش دوباره به مشتریان قدیمی است. زمانی که یک مشتری از شما خرید کند، یعنی فرآیند تصمیم گیری خرید را یکبار برای مجموعه شما طی کرده است. بنابراین خیلی راحت تر در بار بعدی اقدام به خرید می‌کند. بنابراین برای پاسخ دادن به این سوال که مشتری بالفعل کیست می‌گوییم مشتری بالفعل کسی است که حداقل یک بار از مجموعه‌ی شما خرید کرده باشد.

در مقابل جذب مشتری جدید نیازمند هزینه های تبلیغاتی برای شماست. حتی اگر با هزینه های تبلیغاتی مشتری بالقوه جدیدی را نیز جذب کنید، احتمال این که در بار اول از شما خرید کند بسیار کم است. چون مجموعه شما را نمی‌شناسد و هنوز به آن اعتماد ندارد. برای کسب اعتماد لازم است که چندین بار در ذهن مشتری پدیدار شوید تا حس اعتماد کم کم در او شکل بگیرد.

مشتری بالفعل کیست
مشتری بالفعل کیست

۷ روش بازاریابی اینترنتی و استراتژی پیاده سازی آن‌ها

همین الان به رایگان این کتاب را دانلود نمایید.

۱) بازاریابی اینترنتی چیست؟
۲) چرا از بازاریابی اینترنتی استفاده کنیم؟
۳) معرفی ۷ روش بازاریابی اینترنتی
۴) استراتژی پیاده‌سازی این ۷ روش

مشتری بالفعل کیست  |وفاداری مشتری 

وفادارای مشتری تعاریف بیشماری دارد ولی نکته مشترک و حائز اهمیت تمام این تعاریف درگیر کردن احساس اطمینان در مشتریان از طرف صاحبان کسب و کار است.

وفاداری زمانی اتفاق می افتد که مشتری ترجیح بدهد از کالا یا خدمات شما به جای دیگر شرکت ها استفاده کند.که این گرایش می تواند زمینه های مختلفی از جمله دلایل روانی، اقتصادی، عملکردی و… داشته باشد

تحقیقات نشان می دهد که به طور معمول هزینه های منتهی به جذب مشتری جدید، ۶-۷ برابر بیش تر از نگهداشت آن است. این عدد نشان دهنده اهمیت ایجاد حس وفاداری در مشتریان به عنوان یکی از راهکار های نگهداشت است.

مشتری بالفعل کیست  |تبدیل مشتری بالقوه به بالفعل

در موازات نگهداشت مشتری و ایجاد وفاداری در مشتریان بالفعل، جذب مشتریان بالقوه و تبدیل آن ها به مشتری بالفعل حائز اهمیت است. چرا که همواره مشتریان بالفعل و حتی وفادار کسب و کار شما بعنوان مشتریان بالقوه کسب و کار های مشابه شناسایی شده و رقابت ایجاد شده می تواند به ضرر شما تمام شود.

در اکثر مواقع خرید در اولین مرحله برخورد و آشنایی با کالا یا خدمات صورت نمی گیرد. برای تبدیل مشتری بالقوه به بالفعل در وهله اول شناخت و تشخیص یک فرد به عنوان مشتری بالقوه مهم ترین قدم از سلسله مراتب بازاریابی برای فروش است. چرا که انتخاب اشتباه این بخش موجب تلف شدن زمان و هزینه های بازاریابی شما خواهد شد.

بعد از بررسی و شناخت این بخش از افراد، نیاز به ایجاد ارتباط مناسب با مشتریان هدف است. این ارتباط می تواند به طریقه های مختلف از جمله ایمیل مارکتینگ ، بازاریابی تلفنی و … صورت پذیرد.

مشتری بالفعل کیست  |کلام آخر

چرخه شناخت، جذب و نگهداشت مشتریان یک چرخه ادامه دار در بازار رقابتی موجود است. اهمیت نگهداشت مشتریان بالفعل و ایجاد وفاداری در آن ها بر کسی پوشیده نیست ولی برای پویایی این چرخه همواره نیاز به شناسایی مشتریان بالقوه و تلاش برای ارتباط گرفتن با آن ها و …  در نهایت تبدیل آن ها به مجموعه مشتریان وفادار شما است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا