بازاریابی

مشتری بالقوه کیست و چه نقشی در بهبود کسب و کارما دارد؟

تعریف مشتری بالقوه

مشتری بالقوه کیست | در ادامه آموزش های بازاریابی به تعریف مفهوم مشتری بالقوه در مستر وایز می پردازیم.

یکی از با ارزش ترین دارایی های هر سازمان ، مشتریان فعلی آن است.

هرچه این مشتریان بیشتر و حجم خرید و وفاداری بیشتر باشد ، کارآفرینی موفق تر خواهد بود. برای موفقیت در فروش ، ابتدا باید روی حفظ مشتری تمرکز کنید.

ارزش فعلی متمرکز بود و در مرحله دوم به دنبال جذب مشتری جدید بود.

ما نیروهای فرسایشی در بازار داریم.

هر ساله برخی از مشتریانشان به دلیل همین نیروهای فرسایشی (که بعضی اوقات از کنترل خارج نمی شوند) از دست می دهند.

مشتریان شغل را تغییر می دهند ، جابجایی می کنند ، به رقبا می رسند و …

بنابراین حداقل برای حفظ سطح فروش قبلی ، کسب مشتری باید جزئی از برنامه فروش باشد.

ما هرگز به اندازه کافی موفق نیستیم که مشتری را فراموش کنیم ، تعداد مشتریان هرگز برای ماندگاری کافی نیست.

فرقی نمی کند که امروز سرتان چقدر شلوغ باشد یا شما امروز فروش خوبی دارید ،

برای اینکه فروش عالی و مداوم داشته باشید ، باید هر روز کار کنید و مشتری پیدا کنید.

مشتری بالقوه کیست
مشتری بالقوه کیست

مشتری بالفعل

مشتری بالقوه کیست |مشتری بالفعل به افرادی گفته می شود که از خدمات شما در حال حاضر استفاده می کنند.

مشتری بالقوه

مشتری بالقوه کیست |مشتری بالقوه به افرادی اطلاق می شود که در حال حاضر از خدمات کسب و کار شما استفاده نمی کنند.

ولی به کالا و یا خدمات شما نیاز دارند.

و در آینده می توانید آن ها را جذب کسب و کار خود کنید.

توضیح مفهوم مشتری بالقوه و بالفعل به کمک یک مثال

مشتری بالقوه کیست |برای توضیح مفهوم مشتری بالقوه به این مثال توجه کنید:

خانواده «الف» برای خرید مواد غذایی مورد نیاز خود با سوپرمارکت «ب» قرارداد دارد.

به طوری که این سوپرمارکت به صورت هفتگی مواد غذایی مورد نیاز این خانواده را برای آن ها ارسال می کند.

در حال حاضر این خانواده به عنوان مشتری بالفعل این سوپر مارکت تلقی می شوند.

حال به این موضوع توجه کنید که در این ساختمان چند خانواده دیگر وجود دارند

که شرایط خانواده «الف» را دارند و ارسال هفتگی مواد غذایی می تواند میزان رفت و آمد آن ها را کم کند.

ولی تا به حال و به هر دلیلی، به فکر استفاده خدمات این سوپر مارکت نبوده اند.

این خانواده ها به عنوان مشتریان بالقوه سوپر مارکت قلمداد می شوند

و این امکان وجود دارد که در آینده با سوپر مارکت «ب» قرار دادی جهت ارسال مواد غذایی داشته باشند.

مشتری بالقوه کیست
مشتری بالقوه کیست

مفهوم مشتری بالقوه با یک مثال

مشتری بالقوه کیست |حال که به صورت کلی متوجه معنای مشتری بالقوه شده اید، برای توضیح دقیق تر به مثال زیر توجه کنید.

شما دارای یک کسب و کار اینترنتی تحت عنوان لرن مارکتینگ هستید؛ که کار شما ارائه راهکار و مشاوره به کسب و کارهای دیگر است.

بدین منظور و با تولید محتوای مربوط مشتری های بالقوه خود را که به دنبال پیدا کردن راهکار برای مشکلات و یا توسعه کسب و کار خود هستند را به صفحه سایت خود دعوت می کنید.

این افراد با اینکه از خدمات شما استفاده نکرده اند،

ولی می توانند در آینده با خرید از محصولات و یا استفاده از خدمات مشاوره ای شما به مشتریان بالفعل تان تبدیل شوند.

تفاوت مشتری بالقوه با مشتری بالفعل و دیگر افراد این است؛ که امکان تبدیل آن ها به مشتری بالفعل وجود دارد.

البته این بدان معنا نیست که حتما مشتریان بالقوه به مشتریان بالفعل تبدیل خواهند شد.

مشتری بالقوه کیست
مشتری بالقوه کیست

راه های تبدیل مشتری بالقوه به بالفعل

مشتری بالقوه کیست |در دنیای ایترنت ، روش های متعددی برای شناسایی و تبدیل این مشتریان وجود دارد.

یکی از بهترین روش ها مورد استفاده کسب و کارها، با نرخ تبدیل بالا روش ایمیل مارکتینگ است.

در این روش، داشتن یا ساختن یک لیست مناسب از ایمیل مشتریان بالقوه تان قدم اول برای جذب نظر و تبدیل مشتریان بالقوه شماست.

که یک راه حل برای جمع آوری این لیست می تواند گذاشتن باکس های مربوط به ثبت ایمیل در بین محتوای وب سایت شما باشد.

البته روش های هزینه بر همواره برای حل مشکلات از جمله تهیه لیست ایمیل وجود دارد.

مشتری بالقوه کیست
مشتری بالقوه کیست
نمایش بیشتر

فاطمه شمس

فاطمه شمس | دکتری اقتصاد نظری و همچنین استاد دانشگاه خوارزمی تهران هستم . مدتی هست که در زمینه بازاریابی دیجیتال تحقیق می کنم و یکی از سایت هایی که با آن همکاری دارم سایت مستر وایز می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا