بازاریابی موتور های جستجو

موتور جستجو پسند چگونه طراحی می شود؟

 موتور جستجو پسند چگونهطراحیمی شود؟

 موتور جستجو پسند | شما احتمالاً اصطلاح کاربر دوستانه را شنیده اید. طراحی کاربر پسند به طور کلی به این معنی است که دستگاه به گونه ای طراحی شده است که کاربر هنگام کار و استفاده از آن لذت می برد.
اصطلاح کاربر پسند نیز در وب سایت ها و برنامه ها کاربرد گسترده ای دارد. طراحی موتور جستجو پسند به این معنی است که دسترسی به قسمت های مختلف سایت آسان و سریع است. همچنین رنگ ها و طراحی صفحه باید زیبا و ظریف باشد تا کاربر هنگام استفاده از آن تجربه خوبی داشته باشد. علاوه بر این ، صفحات موجود در موبایل ، تبلت ها و رایانه ها باید به درستی نمایش داده شوند.

در این مقاله ، ما می خواهیم در مورد مفهومی بنام “طراحی موتور جستجو پسند” صحبت کنیم.

موتورهای جستجو هنگام مراجعه به سایت نیاز به راهنمایی دارند تا بتوانند محتوای سایت را به طور کامل دریافت و ذخیره کنند تا در هنگام جستجو نتایج مناسب را به کاربر نشان دهند.

توجه داشته باشید که موتور جستجو یک برنامه کامپیوتری است که محدودیت های خاص خود را دارد. صفحه ای که مشاهده می کنید با آنچه موتور جستجو می بیند کاملاً متفاوت است (اگر می خواهید ببینید Google چگونه سایت شما را مشاهده می کند ، بر روی صفحه مرورگر خود راست کلیک کرده و روی View Page Source کلیک کنید. شکل زیر صفحه اصلی سایت ما را نشان می دهد. نحوه مشاهده لرن مارکتینگ توسط گوگل.

در این مقاله ما شما را با خود آشنا خواهیم کرد تا موتورهای جستجو بتوانند آن را به خوبی بخوانند و محتوای آن (طراحی موتور جستجو پسند) را بفهمند.

اگر خودتان یک طراح وب هستید ، این نکات را در سایتهایی که طراحی می کنید اعمال کنید. اگر صاحب مشاغل هستید ، این مورد را به تیم فنی خود منتقل کنید تا آنها بتوانند نکات مربوط به سایت شما را اعمال کنند.

موتور جستجو پسند
موتور جستجو پسند

روش هایی برای تغییر ساختار سایت:

۱) محتوای قابل ایندکس شدن:

موتورهای جستجو  پسند بیش‌تر به بخش متنی صفحات شما علاقه دارند. بسیاری از بخش‌ها نظیر تصاویر، فلش، ویدئوها توسط موتورهای جستجو نادیده گرفته می‌شوند.

برای این که مطمئن باشید که محتوایی که کاربرانتان می‌بییند برای موتورهای جستجو هم قابل مشاهده شدن است، باید معادل متنی آن‌ها را نیز در صفحات خود قرار دهید.

برای مثال:
۱. برای تصاویر خود حتماً از صفت Alt مناسب استفاده کنید.
۲. در کنار ویدئوها و بخش‌های فلش سایت خود، یک متن گویای متناسب با آن ویدئو را قرار دهید.
۳. برای ویدئوهای خود فایل زیرنویس تهیه کنید

۲) ساختار لینک مناسب:

موتور جستجو از لینک ها برای دسته بندی صفحات استفاده می‌کند. لینک ها برای این که موتور جستجو بتواند تمامی صفحات سایت را پیدا و ذخیره کند، حیاتی هستند.

زمانی که گوگل وارد سایتی می‌شود، ابتدای صفحه‌ی اصلی آن را ذخیره می‌کند. سپس محتوای این صفحه را خوانده و تمامی لینک های موجود در آن را در پایگاه داده‌ی خود ذخیره می‌کند. این لینک ها، قدم بعدی را برای او مشخص می‌کنند.
سپس گوگل تمامی این صفحات را بررسی می‌کند و هر بار که در هر یک از این صفحات لینک جدیدی ببیند، آن را نیز ذخیره می‌کند تا گام بعدی را روی آن انجام دهد.

در این فرآیند اگر شما صفحه یا صفحاتی داشته باشید که لینکی به آن‌ها وجود نداشته باشد گوگل نمی‌تواند به آن صفحه دسترسی پیدا کند و بنابراین نمی‌تواند محتوای آن را بخواند و ذخیره کند.

اگر تمامی تکنیک های سئو را به کار برده باشد و بهترین محتوا را نیز برای کاربر نوشته باشید ولی گوگل نتواند صفحه‌ی شما را پیدا کند، بدیهی است که هیچ ارزشی نخواهد داشت.

دلایل رایج در دسترس نبودن صفحات

۱) صفحاتی که برای نمایش آن‌ها نیاز است کاربران در سایت لاگین کنند.

محتواهایی که برای دیدن آن‌ها نیاز به لاگین در سایت و داشتن یوزرنیم و پسورد است،‌ توسط گوگل و سایر موتورهای جستجو خوانده نمی‌شوند.

به طور معمول موتورهای جستجو برای وارد کردن اطلاعات در فرم‌هایی نظیر ثبت نام یا ورود تلاشی نمی‌کنند و از آن‌ها رد می‌شوند. بنابراین اگر محتوایی وجود دارد که نیازمند عضو بودن افراد در سایت است، توسط موتور جستجو خوانده نمی‌شود.

۲) اشتباه در فایل robots.txt و حذف کردن بخشی از اطلاعات سایت و صحفات:

در بعضی از موارد، به اشتباه مدیران سایت و وب مستران با تغییر فایل robots.txt مسیرهایی را از دسترس خارج می‌کنند و بنابراین موتورهای جستجو بخشی از محتوای سایت را پیمایش نمی‌کنند.

۳) لینک های موجود در frame و iframeها:

از لحاظ فنی لینک هایی که داخل frame و iframe قرار می‌گیرند، قابلیت ایندکس شدن توسط موتورهای جستجو را دارند اما ذخیره و دسته بندی این لینک‌ها برای موتورهای جستجو دشوار بوده و ارتباط آن‌ها با سایت شما به عنوان یک ارتباط ضعیف و کم اهیمت تلاقی می‌شود.
(اگر با اصطلاح iframe آشنا نیستید باید بگویم که iframe یک تگ HTML است که با استفاده از آن می‌توانید محتوای یک صفحه را درون یک صفحه‌ی دیگر نمایش دهید.
نمونه‌ی خیلی رایجی از iframe که احتمالاً از آن استفاده کرده‌اید، سایت آپارات و بخش «نمایش ویدئو در سایت شما» است. زمانی که کدی که آپارات به شما می‌دهد را داخل سایت خود قرار می‌دهید، یک iframe به سایت شما اضافه می‌شود که اجازه می‌دهد ویدئوی بارگزاری شده داخل سایت آپارات را درون سایت خود ببینید).
بنابراین تا جای ممکن از iframe استفاده نکنید.

۴) لینک به صحفاتی که در آن‌ها صدها و هزاران لینک وجود دارد.

گوگل و هر موتور جستجوی دیگری فقط تعداد مشخصی لینک را در هر صفحه ذخیره می‌کند (این تعدا بسته به مشخصات موتور جستجو متفاوت است).
دلیل این امر، مبارزه با اسپم و تولید لینک های بیش از حد در فضای اینترنت و وب می‌باشد.

بنابراین اگر صفحاتی دارید که محتوای آن‌ها دارای لینک های خیلی زیادی است، احتمال دارد که بخشی از لینک های آن توسط گوگل بررسی نشوند و بنابراین بخش‌هایی از سایت شما بدون دسترسی باقی بمانند.

در ادامه و در مقالات بعدی باز هم در مورد طراحی موتور جستجو پسند صحبت می‌کنیم.

 

موتور جستجو پسند
موتور جستجو پسند

نمایش بیشتر

فاطمه شمس

فاطمه شمس | دکتری اقتصاد نظری و همچنین استاد دانشگاه خوارزمی تهران هستم . مدتی هست که در زمینه بازاریابی دیجیتال تحقیق می کنم و یکی از سایت هایی که با آن همکاری دارم سایت مستر وایز می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا