موفقیت

هویت رفتار سازمانی و استراتژی مربوط به آن

هویت رفتار سازمانی چیست؟ آیا بین هویت شرکت و تصویر برند و تصویر شرکت یا تصویر شرکت تفاوت وجود دارد؟ برخی به جای هویت شرکت از هویت برند استفاده می کنند. آیا این دو کلمه معانی یکسانی دارند؟ ویژگی های یک هویت رفتار سازمانی موفق چیست؟ هویت سازمانی چه مناطقی را پوشش می دهد؟

هویت شرکتی کلیه وجوه بصری و حسی یک شرکت را به تصویر می کشد. طراحی آرم ، لوازم التحریر ، مجموعه های اداری (وثیقه) شامل بروشور و پاکت نامه چاپی – طراحی وب سایت – ایمیل – شبکه اجتماعی ، تبلیغات آنلاین – رادیو – مجله – بیلبوردها و تلویزیون ، طراحی محصول و بسته بندی ، لباس کارکنان ، فرم اطلاعاتی سازمان و گرافیک نمادهای موجود در اتومبیل های سازمان با کمک هویت سازمانی تعریف می شوند. یک هویت سازمانی ایجاب می کند که بتواند تمام احساسات و تأثیرات بالقوه ایجاد شده توسط سازمان ، استفاده از هویتهای متناقض یا عدم وجود آن هویت را مدیریت کند و منجر به ادراک برند شود که شما دوست ندارید.

رهنمودهای مربوط به هویت سازمانی برای تعیین نحوه اجرای همه عناصر هویت سازمانی آنها اطمینان می یابند.

هویت سازمانی یک تصویر سازمانی است که به ادراکات بیرونی سازمان اشاره دارد ، که هم تحت تأثیر قرار گرفته و هم تحت تأثیر هویت سازمانی قرار می گیرند. بنابراین می توان گفت که تصویر سازمانی یا تصویر شرکت فقط یک تصویر بیرونی از سازمان است و عوامل بیرونی مانند پوشش رسانه ای ، بازخورد مشتری یا شایعات نقش مهمی در شکل گیری آن دارند.

هویت رفتار سازمانی
هویت رفتار سازمانی

ایده هایی در طراحی برند برای توسعه برندسازی یکپارچه

هویت رفتار سازمانی به عنوان یک استراتژی مدیریتی از ۵ تا ۷ زمینه را در بر می گیرد. به منظور تعیین یک استراتژی منسجم شما باید هر یک از این زمینه ها را بررسی و چگونگی تاثیر آن بر هویت سازمانی خود را تحلیل نمایید. اساس دستیابی به یک مفهوم جامع در این راستا در دستیابی به درکی واضح از ارزش های اولیه سازمان نهفته است.

شعار سازمان نیز این ارزش ها را به شکل خلاصه بیان می کند. توجه داشته باشید که برای موفقیت در پیاده سازی این استراتژی همواره به فیدبک هایی که از دپارتمان های مختلف دریافت می کنید توجه نمایید. تعریف موفقیت آمیز یک هویت رفتار سازمانی به کمک چهار عامل زیر سنجیده می شود :

  • تمایز (نسبت به رقبا)
  • شهرت (میان مشتریان و کارکنان)
  • ارتباط (با فعالیت سازمان)
  • انسجام (پیاده سازی یکپارچه در کلیه ابعاد سازمان)

آیا هویتی که برای سازمان خود تعریف کرده اید هیچ یک از این چهار ویژگی را دارد؟

مهم ترین زمینه های هویت رفتار سازمانی عبارتند از :

  • طراحی سازمان ((Corporate design (CD)
  • رفتار سازمان (Corporate behavior (CB))
  • فرهنگ سازمان Corporate culture
  • روابط و زبان سازمان ( Corporate communication (CC) + language (CL))
  • فلسفه و روح سازمان ( (Corporate philosophy (CP) + corporate soul (CS)

 

هویت رفتار سازمانی و طراحی سازمان

این قسمت کلیه المان های محسوس که یک سازمان برای معرفی خود از آنها استفاده می کند را نشان می دهد. این المان ها می بایست به منظور افزایش میزان شناخت یک دست باشند. از جمله این المان ها می توان به لوگو سازمان که در سر در سازمان، وبسایت، تبلیغات و سربرگ های سازمان دیده می شود و همچنین رنگ مشخصی که در کارت های ویزیت و بروشورها استفاده شده است، اشاره کرد.

یک مفهوم یکنواخت و یک دست در طراحی منجر به صرفه جویی در وقت و هزینه نیز خواهد شد، چراکه طراحی های جدید نیازمند طی یک روال طولانی و خسته کننده هستند. معماری و طراحی داخلی ساختمان شرکت و شعبه هایش و شکل یونیفرم و شکل وبسایت نیز بخشی از طراحی سازمان است. حتی در پاره ای موارد اصطلاحات خاص به عنوان صدای شرکت و یا بوی خاص مثل بوی قهوه برای کافی شاپ ها به عنوان بوی سازمان در این قسمت شکل می گیرند. طراحی سازمان در شناخت شرکت نقش مهمی را ایفا می کنند.

هویت سازمانی

با دقت به رفتار شرکت خود نگاه کنید. شرکت چگونه با گروه های مردمی که ارتباط مستقیم با شرکت دارند برخورد می کند؟ این افراد هم شامل مشتریان و کارکنان شرکت و هم شامل تامین کنندگان، شعبه های سازمان و سهامداران می شود. شرکت شما چگونه با مردم در تعامل است؟ روابط رییس و کارمندی و کلیه رفتارهای مالی و غیرمالی در این قسمت جا می گیرند.

هویت رفتار سازمانی و فرهنگ سازمان

فرهنگ سازمان تا حدودی به فرهنگ عملیاتی سازمان مربوط می شود، همان ارزش های اساسی مشخص، عرف ها و دستورات قانونی که باید به وسیله شرکت رعایت شوند. به علاوه ممکن است قواعد مختصری در مورد شیوه رفتار و ارزش ها وجود داشته باشد که برای سازمان اهمیت ویژه دارد. فرهنگ سازمان همچنین رفتار سازمان و ارتباطات آن را شکل می دهد. با توجه به دامنه و میزان تعهد به فرهنگ سازمانی امکان تاثیر فرهنگ سازمانی بر فرهنگ جامعه نیز وجود دارد.

هویت  سازمانی و زبان سازمان و ارتباطات سازمان

سازمان ها از زبان خاصی برای بیان فرهنگ سازمانی خود استفاده می کنند. این زبان سازمان می تواند رسمی و ساختاریافته باشد و یا مثلا در سازمان هایی با ساختار یا سلسله مراتب کمتر غیر رسمی باشد. ارتباطات سازمان نیز با شیوه ای که شرکت ها به کمک آن ارزش ها و دغدغه های داخلی و خارجی خود را بیان می کنند سر و کار دارد و هم روابط میان دپارتمان های مختلف سازمان و سطوح مختلف سلسله مراتب داخل سازمان و هم روابط عمومی و کمپین های تبلیغاتی در بیرون سازمان را شامل می شود.

هویت سازمانی و فلسفه سازمان و روح سازمان

زمانی که یک کسب و کار را راه اندازی کرده اید، هدف مشخصی داشته اید. ارزش ها و قواعدی که هسته اصلی سازمان را شکل داده اند جدا از تلاش برای سودآوری به عنوان فلسفه سازمان شناخته می شوند. تقسیم ساختار ارزشی به عناصر اولیه، روح یک سازمان را تشکیل میدهد و بیانگر تصویر مطلوب شما از سازمان است هنگامی که روح شرکت در کلیه زمینه های مدیریتی شرکت دیده شود شما به یک تصویر متعادل از خود دست یافته اید.

هویت رفتار سازمانی

نمایش بیشتر

فاطمه شمس

فاطمه شمس | دکتری اقتصاد نظری و همچنین استاد دانشگاه خوارزمی تهران هستم . مدتی هست که در زمینه بازاریابی دیجیتال تحقیق می کنم و یکی از سایت هایی که با آن همکاری دارم سایت مستر وایز می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا