
پیامی که رنگ لوگو شما در مورد شرکت تان می گوید
درک دانش رنگ می تواند اثربخشی روش برندسازی شرکت شما را افزایش دهد. وقتی شخصی می خواهد مارک شما را شناسایی کند ، احتمالاً اولین آرم شما در مورد مشتری فکر می کند. در حالی که نگرانی اصلی شما باید درک روایت و پیام پشت آرم شما باشد. تحقیقات نشان می دهد که طرحی که یک آرم طراحی شده است و به خصوص رنگ لوگو ، فراتر از آنچه فکر می کنید ، بر نظرات مشتریان تحمیل می کند.
علوم روانشناسی بویل کانوی کسی که در تحقیقات اخیر خود کاملاً روی سیستم طبیعی پشت رنگها متمرکز شده است. او معتقد است که علم پشت رنگ و پردازش آنها می تواند بسیار قدرتمند باشد. این احتمال وجود دارد که انسان به عنوان دریچه ای برای درک ویژگی های عصبی احساسات ، به رنگ های خاصی متصل شود.

تأثیر رنگها بر روی احساسات مردم بسیار دور از دسترس است و درک روابط مشتری با رنگهای خاص می تواند اثربخشی روش برندسازی شما را افزایش دهد. طبق تحقیقات وبلاگ FX ، یک شرکت طراحی و بازاریابی وب ، مردم در کمتر از ۹۰ ثانیه پس از مراجعه به یک محصول ، داوری ناخودآگاه قضاوت کردند و اکثر ارزیابی های مردم بر اساس رنگ انجام گرفت. در حقیقت ، ۸۵٪ از مصرف کنندگان رنگ را دلیل اصلی خرید خود ذکر کردند و ۸۰٪ معتقد بودند که رنگها می توانند شناخت برند را افزایش دهند.
اگر شرکتی را پایهگذاری میکنید که وابسته به این است که به افراد حس فرهیختگی و باکلاس بودن بدهد، در این صورت اگر لوگویتان سبز روشن باشد احتمالاً موجب گیج شدن مصرف کنندگانتان خواهد شد.
این امر به خاطر این است که رنگهای مختلف، احساسات مختلفی را دربردارند. رنگ سبز حاوی رشد ارگانیک، زمین، طبیعت و یا حس دلسوزی است. درعوض، سیاه حس فرهیختگی، اقتدار و یا اغواگری را منتقل میکند. قانع نشدهاید؟ لوگوی سبزِ Starbucks و Greenpeace و لوگوی سیاه Chanel و Sony را به خاطر آورید.
رنگ، تنها عنصر طراحی نیست که درخصوص برندتان به مشتری اطلاعات میدهد. قلم، فاصلهی بین حروف و شکل نیز همچنین در همان نگاه اول داستان برندتان را از سیر تا پیاز تعریف میکند.
دادهنمای زیر را مشاهده کنید تا ببینید که آیا لوگویتان حس و حال درست را منتقل میکند یا نه؟
روانشناسی طراحی لوگو: فراتر از ظاهر
روانشناسی طراحی لوگو یکی از سادهشدهترین جنبههای فرایند ساخت لوگو است. ما نگاهی عمیقتر به معنای واقعی طراحی لوگو و هنر انتخاب یک لوگوی بینقص برای کسب و کارتان خواهیم داشت.

۹۳ درصد قضاوتهای خرید بر اساس مشاهدهی بصری است.
۸۴.۷ درصد مصرف کنندگان رنگ را به عنوان عامل اصلیِ خرید یک محصول خاص معرفی میکنند.
۸۰ درصد افراد بر این عقیدهاند که رنگ شناسایی برند را افزایش میدهد.
رنگ میتواند بهبود ببخشد
۴۰ درصد خواندن
۶۶-۶۸ درصد یادگیری
۷۳ درصد درک و فهم
انتخاب یک رنگ لوگو برای برندتان

رنگ لوگو:
آبی:
- باثبات
- آرام
- صادق
- قوی
- دلسوز
- قابل اعتماد
قرمز:
انرژی، عشق، هیجانانگیز، عمل، جسور، پرشور
نارنجی:
خوشحال، اجتماعی، دوستانه، قابل خرید
زرد:
منطقی، بازیگوش، خوشبین، آیندهنگر، مصمّم
سبز:
رشد، ارگانیک، طبیعی، دلسوز، تازه، زمین
بنفش:
خیالپرداز، خلّاق، خاطرهبرانگیز
سیاه:
فرهیختگی، تجملی، اغواگر، رسمی، اقتدار
چند رنگی:
چند کاناله، مثبت، بازیگوش، جسور، بی حد و مرز
شرکت PEZ، تولیدکنندهی آبنبات، از قلمی استفاده میکند که تمثالی بصری از همان آبنباتهایی است که میفروشند. این قلم بازیگوشانه است و در عین حال دقیقاً همانند مکانیزمی است که آبنباتها را توزیع میکند.
HSBC از یک قلم کلاسیک سریف[۱] در هنگام نوشتن حروف بزرگ استفاده میکند که خود را اینگونه نشان دهد:
- قابل اعتماد
- قوی
GAP لوگوی خود را مخصوصاً عریض کرد تا یک سبک خاص به وجود آورد. معمولاً تراز عادی از همه مناسبتر است ولی لوگوهای چون GAP نشان میدهند که طراحیهای دیگر نیز میتوانند اثربخش باشند.
فاصلهگذاری
FedEx از حداقل فاصله استفاده میکند تا خدماترسانیِ بهموقع و قرص و محکم را القا کند. فاصلهگذاری مربوط به فضاهای بین حروف است.
ضمیر نیمهآگاه ما به روشهای مختلف به شکل لوگوهای مختلف پاسخ میدهد.
خطهای صاف، دایرهها، خمیدگیها و لبههای دندانهدار همه و همه معانی مختلفی را میرسانند و بنابراین یک طراح لوگوی حرفهای میتواند از شکل برای استنباط ویژگیهای خاص برند استفاده کند.
دایره و بیضی
- پیام عاطفی مثبت.
- استفاده از دایره در یک لوگو میتواند تلقینکنندهی اجتماع، دوستی، عشق، رابطهها و اتحاد باشد.
- حلقهها اشاره به ازدواج و شراکت دارند و حاکی از ثبات و پایداری میباشند.
- هرگونه خمیدگی معمولاً به عنوان زنانگی ذاتی در نظر گرفته میشوند.
مربع و مثلث
- شکل لوگوهایی که لبههای صافی چون مربع و مثلث دارند حاکی از ثبات در مدت زمان بیشتری دارد و همچنین میتواند برای القای تعادل به کار رود.
- خطهای صاف و شکل لوگوهای دقیق، نیرومندی، حرفهایگری و شایستگی را میرسانند.
- همچنین گفته میشود که مثلثها رابطهی خوبی با قدرت، علم، دین و قانون دارند.
- این ویژگیها معمولاً به عنوان خصائص مردانه به شمار میروند بنابراین تصادفی نیست که مثلثها بیشتر در لوگوی شرکتهایی به کار میروند که محصولاتشان به سمت مردها گرایش دارد.
خطوط عمودی و افقی
- ضمیر نیمهآگاه ما خطوط عمودی را به مردانگی، نیرومندی و پرخاشگری ربط میدهد درحالی که خطوط افقی دلالت بر اجتماع، آسودگی و آرامش دارند.
- دلالتهای شکل لوگو به طرح حروف انتخابشده نیز بستگی دارد. طرح حروف دندانهدار یا زاویهدار ممکن است به صورت پرخاشگرانه یا پویا به نظر بیایند. از سوی دیگر، حروف نرم و گِرد حس و حالی جوانانه میدهد.