مدیریت

اثرات پیرامون رفتار مصرف کننده

اثرات پیرامون رفتار مصرف کننده

فرهنگ مفهوم پیچیده ای است که شامل دانش ، اعتقادات ، هنر ، قوانین ، اخلاق ، آداب و رسوم و بسیاری دیگر از توانایی های افراد در یک جامعه است.فرهنگ اغلب با تعیین مرزهای رفتار فرد و تأثیرگذاری بر وظایف و وظایف نهایی مانند خانواده ، مدرسه و رسانه های جمعی کار می کند.عوامل فرهنگی مؤثر بر رفتار مصرف کننده و استراتژی بازاریابی تأثیر می گذارد:
دموگرافیک
زبان
ارتباطات غیر کلامی
ارزش های
تأثیر فرهنگ بر رفتار مصرف کننده
عوامل فرهنگی
علاوه بر تأثیر زیاد متغیرهایی مانند ارزش عوامل جمعیتی و زبانی ، استراتژی بازاریابی تأثیر قابل توجهی بر این متغیرها دارد.

اثرات پیرامون رفتار مصرف کننده
اثرات پیرامون رفتار مصرف کننده

مباحث اخلاقی و آموزه ای جوامع به روش های پنهانی (صادرات تبلیغات و محصولات یک کشور و تأثیر ارزش های رفتار خارجی) و آشکار شدن (صادرات محصولات مضر و کالاهای مضر به سایر کشورها) هر دو موضوع بسیار مهم در بازاریابی بین المللی هستند. آنها در رفتار ها و جوامع مختلف متفاوت هستند.

الف. رفتار شامل دانش، باور، هنر، قانون، اخلاقیات، رسوم و هر گونه توانایی‌ها و ظرفیت‌ها و عادات دیگری می‌شود که توسط افراد بشری به مثابۀ اعضای جامعه کسب می‌شوند.

ب. عواملی که یک رفتار  را تعریف و معین می‌کنند.

ـ فردی / جمعی: رفتار  در ایالات متحده یک جامعۀ فردگرا است، جایی که افراد عموماً مواظب خودشان هستند و به خود اهمیت می‌دهند؛ رفتار  ژاپنی بر امر جمعی تمرکز دارد و مردم آن کار می‌کنند تا جامعه ای بهتر به مثابۀ یک کل بسازند.

ـ خانوادۀ بسیط / محدود: در ایالات متحده، خانواده‌ها از یکدیگر فاصله می‌گیرند و عموماً با هم در یک خانه زندگی نمی‌کنند؛ در بسیاری از کشورهای آسیایی و اروپایی، والدین، کودکان و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها و حتی عمه‌ها و خاله‌ها و عموها و دایی‌ها در یک خانه و زیر یک سقف زندگی می‌کنند.

ـ بالغ / کودک: رفتار ‌های مختلف زمان بلوغ فرد را تعیین می‌کنند. در ایالات متحده، سن بلوغ ۱۸ سالگی است اما در برخی کشورهای امریکای جنوبی این سن معادل ۱۴ یا ۱۵ است. در رفتار یهودی، یک پسر در سن ۱۳ و در طول جشنی که به همین منظور برگزار می‌شود (معروف به bar mitzvah) به یک مرد بدل می‌شود. در رفتار  اسپانیایی‌ها، یک دختر در جشن تولد ۱۵ سالگی‌اش بالغ می‌شود.

ـ مردانگی / زنانگی: رفتار ‌ها نقش‌های مردانه و زنان را به نحو متفاوتی مشخص می‌سازند، به شمول منزلت و پرستیژشان در جامعه.

ـ جوان / سالخورده: ارزش داده‌شده به سالخوردگان به رفتار  بستگی دارد.

ـ پاکیزه بودن: در ایالات متحده، پاکیزگی بسیار مهم است، در واقع بیشتر محصولات تبلیغ‌شده در تلویزیون‌های امریکایی مدعی بهبود پاکیزگی هستند؛ در دیگر رفتار‌ها، دوش گرفتن هر روزه ضروری نیست و امری لازم به شمار نمی‌رود.

ـ سنت / تغییر: برخی جوامع سنت‌ها را بر آوردن تغییرات ترجیح می‌دهند.

ـ سختکوشی / فراغبالی: در برخی رفتار ‌ها کار سخت بر فراغ‌بالی و اوقات فراغت برتری دارد.

اثرات پیرامون رفتار مصرف کننده
اثرات پیرامون رفتار مصرف کننده

ـ خشنودی فوری / خشنودی به تعویق افتاده:رفتار  آمریکایی بر خشنودی و رضایت فوری استوار است: «من همین الآن آن چیز را می‌خواهم!»

ـ خشنودی نفسانی / ریاضت: هلند جامعه ای است که در مورد مسائل جنسی به راحتی صحبت می‌شود و دربارۀ آن تبلیغ می‌شود؛ در جوامع مسلمان این موضوعات تابو هستند و از زنانی که قبل از ازدواج باردار می‌گردند، اغلب اوقات اجتناب می‌شود.

ب. فرهنگ چگونه بر رفتار مصرف‌کننده تأثیر می‌گذارد؟ هر چه یک فرد مصرف می‌کند، سطوح پذیرش او را در جامعه مشخص خواهد ساخت. اگر کسی مطابق با انتظارات فرهنگی جامعه رفتار نکند، خطر آن می‌رود که از سوی جامعه مورد پذیرش قرار نگیرد.

ج. وقتی شرکتی رفتار را نادیده می‌گیرد، چه اتفاقی می‌افتد؟ مک دونالد یکی از محبوب‌ترین رستوران‌ها در دنیاست. آنها در رستوران‌های خود در امریکا همبرگرهای بیف سرو می‌کنند، اما وقتی بخواهند در مورد افتتاح رستوران در هند تصمیم بگیرند، از گوشت بره برای همبرگرهای شان استفاده خواهند کرد، زیرا مردم هند گوشت گاو نمی‌خورند؛ اگر مک دونالد این تفاوت رفتار را نادیده می‌گرفت، در هند چندان موفق نمی‌شدند! وقتی شرکت والت دیزنی اقدام به افتتاح یورو دیزنی در بیرون پاریس کرد، تفاوت فرهنگی سبب بروز مشکل شد؛ این مشکل دقیقاً به خاطر نادیده گرفتن رفتار  از سوی دیزنی رخ داد. مردم فرانسه از اوایل سنین جوانی شراب سرخ می‌نوشند و ترجیح می‌دهند که روی پاپ کورن شان شکر ریخته شود نه نمک. دیزنی این موضوع را متوجه نشد تا اینکه پی بردند در واقع، فرانسوی‌ها بازار هدف شان در یورو دیزنی هستند؛ بنابراین نام پارک را به دیزنی لند پاریس تغییر دادند و در منوهای غذایی و نیز صفوف انتظار در پارک اصلاحاتی آوردند.

رفتار معنا در ایالات متحده معنا در دیگررفتار ها
مصرف شراب سرخ و آبجو آنانی که زیر سن ۲۱ هستند حق ندارند نوشیدنی‌های الکلی بنوشند در کشورهای اروپایی، معمول است که کودکان نیز در سر وعده‌های غذایی به همراه دیگر اعضای خانواده شراب سرخ / آبجو بنوشند؛ وقتی در یک بار در کره، شما برای دوستان و خانواده تان نوشیدنی می‌ریزید، باید منتظر شوید تا آنها هم برای شما نوشیدنی بریزند.
نوشیدن قهوه عموماً افراد بالغ در صبح‌ها قهوه می‌نوشند آن هم به خاطر کافئین، و دادن قهوه به یک کودک امری پذیرفته نیست. در ترکیه، قهوه یک نوشیدنی مخصوص است که شما به مهمانان تان می‌دهید؛ در ایتالیا، پس از غذای خانوادگی، قهوه می‌نوشند؛ در چین، چای نوشیدنی معمول است.
پخت گوشت خوک در مهمانی‌های خارج از خارج معمولاَ سرو می‌شود مسلمانان و یهودیان گوشت خوک نمی‌خورند
بوسیدن برای نمایش احساس عاشقانه نسبت به کسی در بسیاری از رفتار ‌ها، بوسه در هنگام احوالپرسی با یک دوست امری معمول است
استفاده از رقم ۷ رقم خوش شانسی رقم بدشگون در کنیا، سنگاپور و غنا

.



 

نمایش بیشتر

فاطمه شمس

فاطمه شمس | دکتری اقتصاد نظری و همچنین استاد دانشگاه خوارزمی تهران هستم . مدتی هست که در زمینه بازاریابی دیجیتال تحقیق می کنم و یکی از سایت هایی که با آن همکاری دارم سایت مستر وایز می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا