آموزش بازاریابی دیجیتال

ویژگی های محیط بازاریابی چیست؟

اگر بخواهیم از محیط بازاریابی تعریف مختصری داشته باشیم ، یک شرکت باید از محیط بازاریابی شروع کند تا از فرصت ها استفاده کند و از تهدیدات خودداری کند. محیط بازاریابی متشکل از نیروها و بازیگرانی است که در توانایی شرکت در ایجاد مبادلات سودآور با مشتریان هدف تأثیر می گذارد. محیط بازاریابی یک شرکت را می توان به محیط های خرد و کلان تقسیم کرد. در ادامه ، به طور کامل آن را بررسی خواهیم کرد.
ناشناخته بودن و تغییر شرایط بازاریابی شرکت را به شدت تحت تأثیر قرار می دهد. محیط می تواند به جای تغییر کند و قابل پیش بینی ، تحولات شگفت انگیزی داشته باشد. کدام سازنده خودرو تأثیرات احتمالی زیست محیطی و حفاظت از مصرف کننده را در تصمیمات تجاری خود پیش بینی کرده است؟ چه کسی در صنعت الکترونیک ایالات متحده سلطه ژاپنی ها و سایر رقبای خارجی را در بازارهای جهانی پیش بینی کرده است؟ در یک محیط بازاریابی هم فرصت و هم تهدید وجود دارد و یک شرکت برای نظارت بر این محیط در حال تغییر باید از یک سیستم اطلاعات بازاریابی و تحقیقات بازاریابی استفاده کند.

ویژگی های محیط بازاریابی چیست
ویژگی های محیط بازاریابی چیست

 بازاریابی هر بنگاه اقتصادی، همان بازیگران و نیروهایی هستند که بر توانایی بنگاه برای شکل‌دهی و حفظ ارتباط با مشتریان مورد نظر اثر‌گذارند.  انواع محیط بازاریابی به سه دسته کلی تقسیم می‌شود:  محیط خرد و کلان و داخلی

اهمیت هر یک از بخش‌ها از این نکته ناشی می‌شود که وظیفه‌‌ی بازاریاب ها، مدیریت روابط در هر دو حوزه داخلی و خارجی است. چرا که با ارزیابی وضعیت و اتخاذ تصمیم‌های هوشمندانه و بهبود روابط و نیرو‌ها در ابعاد خرد و کلان، امکان بها دادن به مشتریان راضی در حوزه روابط داخلی، ممکن خواهد بود.

در این مقاله قصد داریم سه عنصر محیط خرد و کلان و داخلی را در انواع بازاریابی بررسی کنیم.

همچنین دوره مجازی دیجیتال مارکتینگ را معرفی کنیم تا با استفاده از آن به بهترین نحوه بازاریابی کنید.

ویژگی های محیط بازاریابی چیست
ویژگی های محیط بازاریابی چیست

محیط بازاریابی داخلی

محیط بازاریابی داخلی، شامل همه عواملی است که در درون سازمان و شرکت جای دارند. این عوامل در کنترل مدیریت هستند. به عنوان مثال، چند نمونه از این عوامل عبارت اند از نیروی انسانی، سرمایه، ماشین‌آلات، مواد اولیه، بازار فروش،  و حتی زمان.

بازاریابی داخلی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی را در نظر بگیرید. برای بررسی این محیط می‌توان سه قسمت را در نظر گرفت.

۱) نیروی انسانی:

نیروی انسانی این مجموعه، همان خلبانان، مهندسان، خدمه کابینه، مدیران بازاریابی و … هستند. سرمایه‌ی این شرکت، توسط دولت، سهامداران، بانک و … تأمین می شود.

۲) ماشین‌آلات:

ماشین‌آلات آن شامل هواپیما و وسائل نقلیه برای جابه جایی مسافران از ترمینال تا هواپیما و …و مواد خام مورد نیاز شامل سوخت هواپیما (نفت سفید) است. البته اگر این شرکت، خود سازنده‌ی هواپیما بود، مواد اولیه مورد نیاز ساخت، شامل آلومینیوم، شیشه، سیم و …. هم به این بخش اضافه می شد.

۳) بازار فروش:

بازار فروش این شرکت در‌بر‌گیرنده بازار ایران و همه‌ی کشور‌هایی است که یکی از شعب رسمی آن به ثبت رسیده‌اند.

همان طور که گفته شد، بازار فروش از عوامل مؤثر در بازاریابی داخلی است. اما این بازار فروش تحت تاثیر بازاریابی سنتی و اینترنتی است. بازاریابی اینترنتی باعث ورود مفاهیم جدید در بازاریابی داخلی شده است که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم.

مفاهیم جدید بازاریابی اینترنتی در بازاریابی داخلی

با توجه به گسترش اینترنت و ورود آن به حوزه‌ی بازاریابی، مفاهیم جدیدی در بازاریابی داخلی ایجاد کرده است. بازاریابی ایترنتی باعث شده است تا یک بازارمحلی و قابل دسترس برای مشتریان ایجاد کند.

پس بازاریابی اینترنتی روش مؤثر و قابل دسترس، برای بازاریابی است که شما می‌توانید بوسیله آن مشتری بیشتری را جذب کنید. اما بازاریابی اینترنتی شامل روش‌ها و تکنیک‌هایی است. انتخاب روش مؤثر بازاریابی اینترنتی می‌تواند تعیین کننده موفقیت و یا عدم موفقیت یک کسب و کار شود.

گروه لرن مارکتینگ با ارائه دوره مجازی دیجیتال مارکتینگ، یکی از محصولات آموزشی این سایت است، می‌تواند شما را در انتخاب روش‌های مؤثر یاری نماید.

ویژگی های محیط بازاریابی چیست
ویژگی های محیط بازاریابی چیست

محیط بازاریابی خرد و کلان

بازاریابی خرد

از انواع محیط بازاریابی ،محیط بازاریابی خرد است.

 این محیط از سازمان‌ها و افراد که با بنگاه از نزدیک در ارتباط هستند و اثری مستقیم بر تعامل مشتری با بنگاه دارند، تشکیل شده است. یعنی: خود بنگاه، متصدیان آن، نمایندگی‌های آن، فروشگاه‌ها و حتی رقبا.

محیط بازاریابی خرد نسبتأ قابل کنترل است. به عنوان مثال، فروشگاه‌های زنجیره‌ای مثل شهروند را در نظر بگیرید. عوامل زیر در محیط بازاریابی خرد قرار می‌گیرند

  • مشتریان
  • استخدام نیروی کار
  • گسترش محصولات و خدمات
  • درگیرها و کنش ها با رقیبان
  • برقراری و حفظ روابط نزدیک با تأمین‌کنندگان اصلی

حال که با مفهوم محیط بازاریابی خرد آشنا شدید و با توجه به قسمت قبل اهمیت بازاریابی اینترنتی را دریافتید، می‌خواهیم تاثیر بازاریابی اینترنی را  بر بازاریابی خرد بررسی کنیم.

فضای اینترنت دائم در حال تغییر است و یکی از چیزهایی که همواره شرکت‌ها از آن می‌ترسند، بازگشت به عقب است. به همین دلیل شرکت‌‌ها باید بتوانند به شیوه‌ای مؤثر به این تغیرات پاسخ دهند.

یکی از راه‌های پاسخ به این تغییرات این است که رفتار مشتریان را در قبال این تغییرات بررسی و تحلیل کنیم. این که مشتریان چه کسانی هستند. علایق و نیاز‌های آن‌ها چیست؟ بیشتر از چه راه‌هایی تمایل به شناخت محصولات و خدمات دارند.

یکی از ابزار‌های قدرتمند در فضای اینترنت، برای تحلیل رفتار مشتری در این فضا، گوگل آنالیتیکس است. گوگل آنالیتیکس یک سرویس رایگان است گوگل در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. این ابزار، امکانات گسترده‌ای دارد.

برای آشنایی بیشتر با این امکانات ویدئو زیر را تماشا کنید.

نمایش بیشتر

فاطمه شمس

فاطمه شمس | دکتری اقتصاد نظری و همچنین استاد دانشگاه خوارزمی تهران هستم . مدتی هست که در زمینه بازاریابی دیجیتال تحقیق می کنم و یکی از سایت هایی که با آن همکاری دارم سایت مستر وایز می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا