
روش بهبود برند از نظر کارفرما
برند کارفرما نشان می دهد که شرکت شما برای افراد متقاضی اشتغال چقدر جذاب است. این امر می تواند برای هر کارفرمای بهبود یابد ، به ویژه هنگامی که صحبت از رشد و رضایت کارمندان می شود. روشهای مختلفی برای ایجاد و برداشتن گامهایی در جهت بهبود برند کارفرمای شما وجود دارد. در این مقاله ، ما به چند روش آسان برای شروع ساخت و بهبود برند کارفرما خواهیم پرداخت.
اطمینان حاصل کنید که توضیحات شغلی در شرکت شما معتبر است و در وب سایت شرکت ، وب سایت حرفه ای و رسانه های اجتماعی ارسال شده است. اطلاعات خود را مرتباً به روز کنید تا پیام آن مطابق با فرهنگ و محیط کار شما در تعامل باشد.
در گزاره ارزش کارفرمای خود ، وقت خود را صرف گوش دادن به حرف های خود در مورد کارمندان و حل و فصل موضوعاتی که پیش می آید ، حل کنید و سپس از کارمندان بخواهید که در وب سایت شرکت به مکالمات بپیوندند. همچنین اطمینان حاصل کنید که بین برند کارفرما و متقاضیان تعادل وجود دارد.
برند کارفرما (employer brand) درواقع همان تصویری شکل گرفته از ویژگیهای یک شرکت (به عنوان کارفرما) در ذهن کارکنان و متقاضیان کار در بازار کار درباره آن شرکت است. شاید یکی از مهمترین دلایل روش بهبود برند ، دستیابی سازمانها به نیروی کار قوی و بااستعداد از بین تمام گزینههای موجود باشد که الزاماً با استراتژیهای کارمندیابی عادی به یک سازمان جذب نمیشوند. این موضوع به خصوص درمورد شرکتهای خدماتی، پررنگتر است.
با به وجود آمدن بازارهای جهانی و بسط یافتن بازار کار، روزبهروز شرکتهای بیشتری به اهمیت ساختن یک محیط کار متنوع پیبردهاند. نتایج تحقیق سال ۲۰۱۴ مرکز اطلاعات اقتصاددانان از بین ۲۲۸ مدیر، نشان از به رسمیت شناختن فواید داشتن محیط کار متنوع در بین ۶۹٪ از ایشان و تلاش آنها برای وارد کردن عامل تنوع به فرهنگ کارشان داشتهاست.
اما تنوع، چیزی بیشتر از آمار و ارقام است. تنوعِ محیط کار شامل تفاوت در اخلاق کاری، روش فکر، سبکهای برقراری ارتباط و انگیزههای کاری است: یعنی تمام عواملی که محیط کاری قوی و یک برند کارفرمای حتی قویتر را میسازند.
وقتی پای ساخت یک برند کارفرما موفق در جذب و حفظ استعدادهای نو به میان میآید، تنوع حرف اول را میزند. ادامهی مقاله به مرور چهار روش برای بهرهبرداری از برند کارفرما برای جذب طیف متنوعی از نیرویکار، اختصاص دارد.

۱- جذب افراد با تواناییهای مختلف
هدف اصلی برند کارفرمای یک شرکت این است که آن را به عنوان یک محل کار مطلوب جلوه دهد. طبق تحقیقی که وب سایت کاریابی Glassdoor در سال ۲۰۱۴ انجام دادهاست، ۶۷٪ متقاضیان کار، به هنگام ارزیابی شرکتها و فرصتهای شغلی، داشتن تنوع در نیروی کار را به عنوان یکی از عوامل مهم در انتخاب، درنظرداشتهاند. در واقع کارفرمایان نیز از این امر آگاهند، بهطوریکه ۸۲٪ شرکتکنندگان تحقیق EIU که پیشتر به آن اشاره کردیم، اذعان داشتهاند که رویکردی استراتژیک به مدیریت تنوع میتواند سازمانی غنی از استعدادهای فراوان ایجاد کند.
نتیجه نظرسنجی Glassdoor نشان از اهمیت ترکیب فعلی کارکنان شرکت در افزایش تنوع توانمندیها در جمع خود دارد. درواقع، میتوان هر یک از کارکنان را بهچشم نمایندگان برند خود دید و ترکیب متنوع آنها را ابزاری برای جذب استعدادها درنظرداشت. برای مدیریت نقش کارکنان خود و ایجاد یک سیستم پاداشدهی کارا، میتوان از نرمافزاری همچون Smarpshare استفاده کرد که به کارکنان اجازه پیدا کردن راحت محتوای جدید و به اشتراکگذاری آن با دیگران میدهد.

۲- برقراری ارتباط با برند کارفرما
وقتی پای تبلیغ شرکتی به عنوان یک محل استثنایی برای کارکردن در میان است، کارجویان تنها به همان اندازهای که کارکنان و کارفرمایان به آنان میگویند، میتوانند از اوضاع خبر داشتهباشند.
طبق گزارش EIU، ٪۷۹ شرکتکنندگان تحقیق بر این باورند که وجود توأم رویکردهای متفاوت در تیمهای متنوع منجر به خلق ایدههای بهتر و خلاقانهتر میشود. برای مثال، به احتمال زیاد متولدین بعد از سال ۲۰۰۰ نظرات بیشتری در رابطه با بهترین مکان یا شبکه اجتماعی برای دسترسی به متقاضیان شغل داشته باشند تا کارکنان مسنتر، چرا که آشنایی این افراد با این منابع عمیقتر بوده و حتی ممکن است که خود در جستجوی شغلی خودشان از آنها استفاده کردهباشند.
۳- پیشتازی در رقابت
هرچه رقابت در بازار کار در جذب نیرویهای بهتر بیشتر میشود، وقت و انرژی بیشتری صرف ساختن یک برند کارفرمای درجه یک میکنند.
کارفرمایان میتوانند از ترکیب متنوع نیروی کار خود به عنوان یک اهرم فروش قوی برای حفظ پیشتازی خود در رقابت استفاده کرده و کارجویان متنوعتری را جذب کنند. در همین رابطه، گزارش EIUنشان از اهمیت مدیریت تنوع در بازار نیروی کار در دید حدود ۸۰ ٪ از شرکتکنندگان در نظرسنجی داشتهاست.
یک راهکار برای بهرهبرداری از این تواتمندی شرکت، قراردادن نظرات کارکنان، بر وب سایت شرکت و شبکههای اجتماعی است. به این ترتیب امکان نمایش ویژگیهای منحصر به فرد شرکت که ریشه در طیف متنوع کارکنان آن از ملیتها و پسزمینههای مختلف دارد، وجودخواهدداشت.
۴- ساخت شبکههای ارتباطی قوی
رابطهای مستقیم بین تنوع افراد در محیط کار و توانایی شرکت برای ساختن شبکههای ارتباطی قوی با افراد گوناگون و دارای پسزمینههای متنوع است. به تأیید ۸۳٪ از شرکتکنندگان در نظرسنجی EIU، از مهمترین نتایج داشتن یک محیط کار با نیروهای متنوع، قابلیت شرکت برای پرداختن به امور اربابرجوعان از فرهنگهای مختلف و بالتبع، موفقیت در بازارهای بیشتر است.
رمز بهرهبرداری موفق از این موقعیت، تشویق کارکنان به گسترش ارتباط خود با کارجویان، ارباب رجوع و مشتریان بالقوه با داشتن حضوری پررنگ در شبکههای اجتماعی و برقراری ارتباط با افراد پیگیر اخبار شرکت در چنین فضاهایی است.