روانشناسی

شناخت هوش هیجانی در مصاحبه استخدامی

شناخت هوش هیجانی در مصاحبه استخدامی

شناخت  هوش هیجانی در مصاحبه استخدامی
شناخت هوش هیجانی در مصاحبه استخدامی

یکی از دلایلی که ما شاهد پایین تر بودن هوش هیجانی در محیط کار هستیم این است که اندازه گیری جذابیت ما نیست بلکه استخدام افراد بر اساس شناسه های قبلی است. ما به دنبال کسی هستیم که به دانشگاه معتبر رفته ، دارای نمرات بالایی باشد و مهارت و مهارت فنی خوبی نیز داشته باشد. مهم نیست که چگونه می توانید تیم قدرتمندی بسازید یا با دیگران تعامل داشته باشید ، مهم نیست که چقدر باهوش هستید. در نتیجه ، ما فقط بر اساس هوش منطقی جذب می شویم.

(برای تست خودآگاهی بیشتر توصیه می شود: تست هوش تصویری IQ)

واضح است که ما به نبوغ و تجربه قبلی افراد در شرکت ها احتیاج داریم ، اما به افرادی نیز احتیاج داریم که بتوانند برای تغییر ، درک و تشویق دیگران سازگار شوند و با مدیریت احساسات مثبت یک محیط مثبت و منفی ایجاد کنند. بهترین عملکرد را داشته باشید. مشکل این است که وقتی جذب می کنیم ، فقط هوش هیجانی افراد را بر اساس آزمایشات اندازه گیری می کنیم و به آنها آموزش نمی دهیم. اما در واقع ، شما می توانید بر اساس هوش هیجانی استخدام کنید – و این هزینه زیادی نخواهد داشت

مشخص کردن اینکه قرار است چه کسی را برای یک شغل انتخاب کنید نفش به سزایی در شکل دادن به جوّ شرکت و تضمین موفقیت آینده‌ی آن دارد. انتخاب سوال‌های آموزنده در هنگام مصاحبه یکی از عوامل کلیدی در یافتن کارمندان مناسب است. به غیر از این کار، با هَرَس کردن افرادی که ناسازگار هستند نیز می‌توان به این مهم دست یافت. جواب‌های یک داوطلب در مصاحبه می‌توانند تعیین‌کننده باشند. بنابراین شما به عنوان یک مدیر باید چگونگی تشخیص هوش هیجانی در مصاحبه استخدامی را بدانید تا کارمندان بهتری را استخدام کنید

«ماریا دولئون»، نائب رئیس سایت Glassdoor که به نقد و بررسی افراد در محیط کار می‌پردازد، اعتقاد دارد که با وجود اینکه هر شرکتی ارزش‌ها و جوّ خاص خود را دارد اما موفقیت در محیط کاری به شدت تحت تاثیر هوش هیجانی شخص است. موردی که نمی‌توان در هنگام بررسی داوطلبین از آن چشم‌پوشی کرد.

شناخت  هوش هیجانی در مصاحبه استخدامی
شناخت هوش هیجانی در مصاحبه استخدامی

چگونگی تشخیص هوش هیجانی در مصاحبه استخدامی با ۷ سوال ساده

در اینجا هفت سوال برایتان آورده‌ایم که می‌توانند در هنگام مصاحبه پاسخ‌های تعیین‌کننده‌ای از داوطلبین‌تان بگیرند و به شما در یافتن کارمندانی با هوش هیجانی منحصر به فرد کمک کنند.

۱. اولویت کیست و چرا؟

پاسخ داوطلب معمولاً به مصاحبه‌کننده اطلاعات گذرایی در خصوص الگوی مصاحبه‌شونده می‌دهد. «کریگ کینکوتا»، رئیس ستاد و نائب رئیس بخش ارتباطات Porch که خود به شدت درگیر گسترش تیم کاری و استخدام است بر این عقیده است که پاسخ داوطلب همچنین ممکن است نمونه‌های رفتاری‌ای را که مصاحبه‌شونده به آن احترام می‌گذارد را مشخص کند.

۲. اگر قرار باشد فردا یک شرکت تاسیس کنی، سه ارزش اصلیِ آن کدام خواهند بود؟

تمام رابطه‌های خوب با اعتماد و ارزش‌های مشترک شروع می‌شوند. «رابرت آلوارز»، مدیر ارشد مالی پلتفرم تجارت الکترونیکِ Bigcommerce، می‌گوید اولویت‌های داوطلب – به علاوه‌ی صداقت و درستی‌اش – ممکن است در پاسخ‌هایش هویدا باشند.

۳. اگر اولویت‌های کسب و کار تغییر کنند چگونه به تیمت کمک می‌کنی که اهداف جدید را درک کرده و در راستای آن‌ها فعالیت کند؟

تغییر اولویت در هر شرکت و هر شغلی رخ می‌دهد پس به دنبال داوطلبانی باشید که انعطاف‌پذیر بوده و مهارت‌های لازم برای اعمال تغییرات را داشته باشند. نصیحت «دولئون» این است که کارمندانی را استخدام کنید که خودآگاه و با انگیزه بوده و از خود همدلی نشان دهند. او می‌گوید: «این هوش هیجانی  به کارمندها کمک می‌کنن که در قالب تیم بهتر کار کنند.»

۴. در شغل‌های قبلی دوستی‌های ماندگاری به وجود آوردی؟

به نقل از «آلوارز» مدتی طول می‌کشد که افراد با هم رابطه ایجاد کنند و اصلاً توانایی ایجاد رابطه خود نشانه‌ی هوش هیجانی قوی است. او می‌گوید: «{تجربه‌ی یک دوستی ماندگار} مشخص می‌کند که آیا روابط و اهمیت دادن به دیگران برای این شخص مهم است یا خیر.»

شناخت  هوش هیجانی در مصاحبه استخدامی
شناخت هوش هیجانی در مصاحبه استخدامی

۵. حس می‌کنی هنوز فاقد چه مهارت یا تخصصی هستی؟

کنجکاوی و عطش یادگیری علائم حیاتی‌ای هستند که نشان می‌دهند که کارمندتان قصد دارد در کاری پیشرفت کند. «آلوارز» هشدار می‌دهد که: «کسایی که تو این سوال مشکل دارن کسایی هستن که فکر می‌کنن از قبل همه‌چیز رو بلدن. بهتره که از این افراد دور بمونید.»

۶. می‌توانی به من چیزی یاد بدهی؟ (هرچیزی می‌تواند باشد: یک مهارت، یک درست یا یک معما) فرض کن که من قبلاً آن را نشنیده‌ام.

پاسخ داوطلب به این سوال می‌تواند چندین مورد را مشخص کند:

  • اینکه آیا شخص حاضر است قبل از حرف زدن کمی وقت برای فکر کردن بگذارد.
  • اینکه آیا داوطلب توانایی تخصصی این را دارد که چیزی را به یک شخص کم‌اطلاع‌تر توضیح دهد.
  • اینکه آیا داوطلب سوالات تاکیدی‌ای چون «الان واست مفهوم شد؟» از شخص مقابل می‌پرسد.

۷. سه عامل کلیدی‌ای که فکر می‌کنید منجر به موفقیت‌تان شده‌اند، کدامند؟

«آلوارز» می‌گوید جواب این سوال می‌تواند مشخص کند که شخص خودخواه است یا از خود گذشته. «وقتی یه نفر درمورد موفقیتش حرف می‌زنه گوش کنین ببینین هی می‌گه «من»، «من»، «من» یا می‌گه «تیم»، «گروه» یا «ما».»

«کینکوتا» هم چنین می‌گوید: «دنبال یه آدم تیمی باشین که بتونه یه امتیاز مثبت به شرکت اضافه کنه. ممکنه کسی باهوش‌ترین آدم شرکت باشه اما چون کسی نیست که بشه از کار کردن باهاش لذت برد – به خاطر اینکه بیشتر از موفقیت شرکت به فکر موفقیت خودشه – اونوقت این شخص یه فرد نامناسب برای محیط کار می‌شه.»


نمایش بیشتر

فاطمه شمس

فاطمه شمس | دکتری اقتصاد نظری و همچنین استاد دانشگاه خوارزمی تهران هستم . مدتی هست که در زمینه بازاریابی دیجیتال تحقیق می کنم و یکی از سایت هایی که با آن همکاری دارم سایت مستر وایز می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا