
توصیه برای استخدام بازاریاب رسانهی اجتماعی
توصیه برای استخدام بازاریاب رسانهی اجتماعی
هر هفته با این سوال همیشگی روبرو میشویم: موقع استخدام بازاریاب رسانه اجتماعی باید دنبال چه بگردم؟ این سوال مهمی است که با حضور آنلاین شرکتها رفته رفته مهمتر هم میشود.

بازاریابی رسانه های اجتماعی راهی قدرتمند برای همه مشاغل اعم از بزرگ و کوچک است تا بتوانند به اهداف خود برسند و مشتری خود را افزایش دهند.
در حقیقت ، مشتریان از طریق رسانه های اجتماعی با برند شما آشنا می شوند و با خدمات شرکت شما ارتباط برقرار می کنند.
اگر مستقیماً از طریق سایت های رسانه های اجتماعی مانند فیس بوک ، اینستاگرام ، توییتر و پینترست با مشتریان خود ارتباط برقرار نکنید ، در یک راه قدرتمند برای اتصال از دست نمی دهید.
بازاریابی شدید در رسانه های اجتماعی منجر به موفقیت چشمگیر در تجارت ، شناخت برند و رشد مشتری و رشد مشتری می شود.
بازاریاب رسانه اجتماعی چیست؟
بازاریاب رسانه اجتماعی نوعی بازاریابی اینترنتی است که شامل تولید و به اشتراک گذاری مطالب در رسانه های اجتماعی می شود تا شرکت به بازاریابی و اهداف شرکت خود دست یابد.
بازاریاب رسانه اجتماعی فعالیتهایی مانند ارسال متن ، آپلود عکس ، فیلم و سایر مطالب را شامل می شود که در کنار تبلیغات پولی در رسانه اجتماعی باعث افزایش مخاطب و مشتری می شود.
در این مقاله شما را با بازاریاب رسانه اجتماعی آشنا می کنیم و نکاتی را برای شما ارائه می دهیم. بنابراین می توانید از این نکات برای توسعه و رشد بازاریابی رسانه های اجتماعی خود استفاده کنید.
بازاریابان رسانهی اجتماعی در نگاه اول همچون یک نژاد تازهی خاص و مرموز با ویژگیهای فرابشری به نظر میآیند. آنها میتوانند سریع پیامک دهند، تصاویری که در فیسبوک میگذارد آنقدر زیاد است که از تمام عکسهایی که پدربزرگ در تمام عمر خود هم گرفته تجاوز میکند و توانایی جادویی نگه داشتن گوشی به درستترین حالت ممکن برای یک سلفیِ مخصوص اینستاگرام را دارند.
بازاریاب رسانه اجتماعی ممتاز با اینکه تواناییهایشان در ابتدا اسرارآمیز به نظر میآید، اما درواقع چیزی جز بازاریابان باهوش نیستند. یافتن کسی که این حرفه و آخرین ابزارهای دیجیتالی را بفهمد میتواند فرایند مشکلی باشد اما میتوان این فرایند را با در نظر داشتن نکات زیر کمی آسانتر کرد.
بازاریاب یک رشته و یک حرفه است. اغلب اوقات کسب و کارها فکر میکنند هر کسی که حساب فیسبوک یا توئیتر داشته باشد میتواند از پس بازاریابی رسانهی اجتماعی بر بیاید. اما حقیقت امر این است که با اینکه هرکسی میتواند در فیسبوک پست بگذارد اما هرکسی نمیتواند نیازهای بازاریابی یک شرکت را درک کند. کسی را پیدا کنید که سابقهی ایجاد مخاطب، تبلیغ یک برند و کارکردن با یک تیم یا کارگزاری، برای جذب و ابقای مشتریان را داشته باشد.
بازاریابانِ خوب دست به بررسی، آزمودن و خطر کردن میزنند و فرضیههای جدید را با استراتژیهای درسپسداده متعادل کند. آنها میدانند که بازاریابی یک چرخهی آزمون و خطاست و انتظار ندارند که یک شبه راه صد ساله را بپیمایند. همچنین میدانند که بازار امروز رقابتی است و استراتژی امروز تاابد یک برگ برنده نخواهد بود.
از کارکنان احتمالیتان درمورد فرضیهای که در شغل قبلیشان برای جذب مشتری امتحان کردهاند، سوال کنید. ازشان بخواهید که توضیح دهند چگونه این تئوری را ساخته و آزمودهاند و اینکه نتیجهی نهایی چه بوده است. یک داوطلب برجسته جوابی متفکرانه و پرجزئیات خواهد داد و حرفش ساده نخواهد بود.
خوبی یک ایده در عمل مشخص میشود. رسانهی اجتماعی، که ذاتاً نیازمند تدبیر فراوان است، شخصی را میخواهد که صبر، تمرکز و چارهجویی بلد باشد.
چندین ماه پیش یک کسب و کار کوچک به من زنگ زد. آنها هر روز توئیت جدیدی بیرون میدادند ولی شاهد هیچ ترافیکی در سایتشان نبودند. شرکت میخواست بداند که باید چکار کند. به توئیتهای قبلیشان نگاهی انداختم (از سیستمی استفاده میکردند که تمام پستهای قبلی را ثبت میکرد) و پی بردیم که هیچ کدام از توئیتهایشان به وبسایتشان لینک نداده بود. وقتی لینکی نباشد قاعدتاً بازدیدکنندهای هم نیست. در این مورد، آنها یک کارآموز را مسئول بخش رسانهی اجتماعی کرده بودند که به تمرین و نظارت بیشتری نیاز داشت. مشکل آنها، نداشتن منابع نبود، بلکه اجرای معیوب کارآموز بود که کارشان را خراب کرده بود.
هنگامی که با معرفهای داوطلب صحبت میکنید حواستان باشد که در خصوص عملکرد او هم سوال کنید. از آنها بپرسید که داوطلبتان در شغل قبلیاش چقدر واقعگرا و سودمند بوده است؟ آیا تواناییاش در اجرا را ثابت کرده است؟ آیا در کیفیت کارش عیب و ایرادی وجود داشته است؟ آیا شده به ضربالاجلی نرسد؟ درمورد اشتباهات رایج یا نقاط ضعف این کارمند بپرسید. (چرا که حتی افراد درجه یک نیز نقطه ضعف دارند)
باید از داوطلبتان این سوالات را بپرسید و سپس آنها را با نمونههای کاری او مطابقت داده تا تصویر بهتری از مزایایی که برای پروژههایتان دارد، به دست آورید. بعلاوه، از داوطلبتان بپرسید که درمورد یک هدف خیلی خاص ولی کوچک، مثلاً مجاب کردن ۵۰ نفر به خواندن پست وبلاگ جدیدی که منتشر کردهاید، چه شیوهای را به کار میگیرند. به دنبال جوابهای دقیق و معقول باشید. به دنبال راهحلهای ساده باشید. هرچیزی را که در مقایسه با آن هدف کوچک، بزرگ به نظر میآید را رد کنید.
البته این حرف به این معنا نیست که نباید یک فرد تاثیرگذار در بازاریاب رسانه اجتماعی را استخدام کرد. شما افرادی را میخواهید که تمرکزشان روی برند شخصی خود آنقدری نباشد که نتوانند لحن و صدایشان را با شما تطبیق دهند. فیدهایشان را نگاه کنید تا ببینید چطور فعال بوده و فالوئر جمع کردهاند. اما کار حرفهایشان را هم بررسی کنید تا مطمئن شوید که میتوانند وفادار باشند و ابتدا معرف برند باشند.

از آنجایی که بازاریاب رسانه اجتماعی با جادو فرق دارد، انتظار گذراندن وقت با کارمند جدیدتان برای انتقال فرهنگ شرکت به او را داشته باشید. شما دارای تمام داستانهایی هستید که میتواند شما را در بازاریاب رسانه اجتماعی محبوب کند ولی آنها نه. بنابراین وقتی که استخدام شدند به وسیلهی این داستانها و همچنین تصاویر و مطالب به کمکشان بیایید. انتظار این را نداشته باشید که در غیبتتان معجزه کنند.
همچنین باید انتظاراتتان را مشخص کرده و زمان لازم برای فهمیدن ارزش طولانیمدت کار انجام شده را تعیین کنید. نشان دهید که برای به سرانجام رساندن اقدامات مربوط به رسانهی اجتماعی خود از تعهد کافی برخوردارید. همچنین با مسئول کردن بازاریابتان بابت هدفگذاری و پیگیری تلاشها، میتوانید به اوضاع کمک کنید. در این عملیات پای هر دویتان وسط است و تنها با یکدیگر میتوانید به موفقیت برسید.