آموزش بازاریابی دیجیتال
موضوعات داغ

مدل استراتژی بازاریابی STP چیست؟

مدل استراتژی بازاریابی STP :

مدل استراتژی بازاریابی STP  را در این مقاله قصد داریم که بهتری و بیشتر بشناسیم .
یکی از بزرگترین چالش های هر مدیر بازاریابی که به این حوزه تازه وارد شده است ، انتخاب بهترین استراتژی در مقابل بازار هدف برای شناختن سبک و میزان علاقمندی مشتری می باشد .
حال با معرفی مدل فروش STP ، که هدف آن افزایش فروش می باشد به دسته بندی این مشتریان که دارای خواسته های مشترک می باشند می پردازیم و پس از آن این استراتژی را به مدیران بازاریابی پیشنهاد میدهیم.

پس با ما همراه باشید تا با مدل فروش STP  مشتریان خود را دسته‌بندی کرده و فروش خود را افزایش دهید.

مدل استراتژی بازاریابی STP
مدل استراتژی بازاریابی STP

 درباره مدل استراتژی بازاریابی STP

نام مدل از کنار‌هم قرار‌گرفتن سر‌‌واژه‌های سه مرحله‌ی این استراتژی فروش، شکل گرفته است:

  • گام اول: تقسیم‌بندی بازار فروش (Segmentation) بر حسب انواع مشتری
  • گام دوم: هدف‌گذاری برای فروش به پر‌سود‌ترین مشتریان (Target Market Selection) با انتخاب شعار‌های تبلیغاتی مناسب و حضور‌پر‌رنگ در جاهایی که مشتریان هدف به فراوانی دیده‌می‌شوند.
  • گام سوم: تحکیم جایگاه محصول (Positioning) با ارایه جذاب‌ترین بسته‌ی پیشنهادی ممکن برای گروه هدف.

مدل استراتژی بازاریابی STP  | روش پیاده‌سازی مدل فروش STP

گام اول: مدل استراتژی بازاریابی STP  |تقسیم بندی بازار فروش

شاید بد نباشد ابتدا به این سوال جواب دهیم. چرا باید بازار فروش را تقسیم بندی کرد؟ جواب ساده است.

چون یک بنگاه نمی‌تواند یک‌تنه به همه‌ی اقشار مردم خدمات‌رسانی کند. دلیل آن محدودیت منابع و هم به‌دلیل خطر افت درآمد ناشی از ارایه بی‌رویه کالا می‌باشد.
بنابراین، تا جای ممکن، با تقسیم‌بندی مشتریان به گروه‌‌های مختلف بر‌حسب شباهت خواسته‌ها، به بیش‌ترین بهره‌برداری از بازار می‌رسد.

البته فرمول تقسیم‌بندی مشتریان، منحصر‌به‌فرد نیست. شاید ساده‌ترین روش،‌ تقسیم‌بندی بر‌حسب یکی از این چهار مشخصه باشد:

۱- ویژگی جمعیت‌شناختی: تقسیم‌بندی با توجه به خصوصیات شخصی مانند سن، وضعیت تأهل، جنسیت، قومیت، تحصیلات و حرفه.

۲- موقعیت جغرافیایی: تقسیم‌بندی با توجه به کشور، استان، شهر یا محله.

۳- ویژگی‌های روانشناختی: تقسیم‌بندی بر‌اساس شخصیت، میزان ریسک‌پذیری یا سبک زندگی.
۴- ویژگی‌های رفتار شناختی: تقسیم بندی بر‌اساس چگونگی استفاده مشتریان از محصول، میزان وفاداری آن‌ها به کالا یا عایدی آن‌‌ها از مصرف کالا.

مدل استراتژی بازاریابی STP
مدل استراتژی بازاریابی STP

گام دوم: مدل استراتژی بازاریابی STP  |هدف‌گذاری بر بهترین مشتریان 

در این مرحله باید تصمیم بگیریم که پاسخ به درخواست کدام نوع مشتری ارزش برنامه‌ریزی دارد. برای انجام این انتخاب موارد زیر بررسی شود.

  • سود انتظاری حاصل از خدمت‌رسانی به هر گروه،‌
  • بزرگی بازار هر بخش و روند رو به افزایش یا کاهش بلند‌مدت آن
  • ظرفیت‌های خود آن موسسه برای فعالیت در هر بخش

باید بررسی شده و با هم مقایسه شود.

به یاد داشته باشید که هدف‌گذاری صحیح بر هر بخش آنقدر انرژی‌‌بر است که عملأ تقسیم توجه به چند بخش، از کیفیت کار کم می‌کند.
پس توصیه می‌شود که در هر بازه زمانی‌، بر بیش از یک گروه کار نشود!

مدل استراتژی بازاریابی STP
مدل استراتژی بازاریابی STP

گام سوم: مدل استراتژی بازاریابی STP  |تعیین جایگاه کالا در مدل فروش STP

قدم آخر، انتخاب بهترین روش عرضه محصول به گروه هدف است که نقشی حیاتی در تعیین بهترین ترکیب بازاریابی خواهد داشت. برای این انتخاب، به چند سوال باید جواب داد. باقی مقالات رو می توانید در سایت مستر وایز ببینید .

  • اول آن که چرا باید یک مصرف‌کننده از بین همه‌ی گزینه‌های پیش رو، این محصول پیشنهادی را انتخاب کند؟
    استفاده از تکنیک‌های ارائه پیشنهاد منحصر به فرد و نقشه تعیین جایگاه می‌تواند دیدی مناسب از جایگاه محصول و برند نزد مشتریان در عرضه کند.
  • سپس باید دید که محصول ارایه‌شده، پاسخ‌گوی کدامم نیاز مشتری خواهد بود؟
    طراحی یک پیشنهاد ارزش برای مشخص‌کردن وجوه تمایز و جنبه‌های برتر کالا نسبت به محصولات رقبا، می‌تواند راهگشا باشد.
  • همه‌ی اینن اقدامات، با راه‌اندازی یک کمپین بازاریابی گسترده می‌توانند به بار بنشینند: پس در پایان کار، تلاش برای اطلاع‌رسانی درست در مورد طرح پیشنهاد ارزش محصول،، اقدامی حیاتی است.

مثلأ برای این آژانس گردشگری که از بین سه گزینه مخاطب، گروه خانواده‌های جوان را انتخاب کرده، انتخاب شبکه‌های اجتماعی‌ای مثل اینستاگرام و فیسبوک که بیش‌تر اعضای آن‌ها جوان‌ها هستند، گزینه‌ی مناسبی است.

می‌تواند خود را به عنوان “برگزار‌کننده بهترین مسافرت‌ها برای زوج‌های جوان”معرفی کند و از مشتریانش بخواهد که عکس‌های جذاب از سفرهای خود با این آژانس را بفرستند.
سپس به ارسال‌کننده بهترین عکس‌ها یک مسافرت رایگان جایزه دهد. یا می‌تواند یک خبرنامه الکترونیکی تهیه کند و به صورت ماهانه، انواع بسته‌های مسافرتی پیشنهادی خود را به مشتریان قبلی خود معرفی کند.

مدل استراتژی بازاریابی STP
مدل استراتژی بازاریابی STP

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا